Uutinen

Digitaalisuus muuttaa asiakkaiden ostokäyttäytymistä, mutta Edun koulutuksen mukaan kuluttajat haluavat käydä kivijalkamyymälöissä – iästä riippumatta

Digitaalisuus muuttaa asiakkaiden ostokäyttäytymistä, mutta Edun koulutuksen mukaan kuluttajat haluavat käydä kivijalkamyymälöissä – iästä riippumatta

Kuluttajat käyttävät digipalveluita mutta haluavat edelleen käydä myös kivijalkamyymälöissä.
Teksti Moona Naakka
Share

28.3.2022

Share

Digitaalisuus vaikuttaa asiakkaiden ostokäyttäytymiseen yhä enemmän, mutta kivijalkakaupan asemaa se ei uhkaa. Markkinointia ja myyntiä on silti kehitettävä vastaamaan asiakkaiden muuttuneita ostopäätösprosesseja, Edun koulutuksessa opittiin.


Digitaalisuus on jo muuttanut ja tulee muuttamaan sitä, miten asiakkaat tekevät ostoksiin liittyviä päätöksiä. Aihetta käsiteltiin erikoiskaupan liitto Edun järjestämässä koulutuksessa, jonka veti Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun markkinoinnin professori Heikki Karjaluoto. Hänen mukaansa korona vauhdittama ja digitalisaation aiheuttama muutos näkyy jo merkittävästi myös erikoiskaupassa. Korona myötä yritysten ja kuluttajien sosiaalisen median käyttö lisääntyi, ja kauppojen verkkosivuilla vierailtiin aikaisempaa useammin – tuotetietoa hakemassa.

Kuluttajien arvomaailmassa muutoksia

Koulutuksessa tarkasteltiin muutoksen tuulia myös Vähittäiskaupan tutkimussäätiön tekemän tuoreen tutkimuksen avulla. Sen mukaan kuluttajien arvomaailmassa on tapahtunut koronan aikana muutoksia. Esimerkiksi itsensä toteuttamisella tai hyvillä ihmissuhteilla oli kuluttajille pandemian aikana vähemmän merkitystä kuin normaaliaikoina.

Professori Karjaluoto muistutti, että vasta korona-ajan jälkeiset tutkimukset tulevat kertomaan, ovatko arvojen muutokset pelkästään hetkellisiä. Mutta arvojen muutokset kannattaa ottaa huomioon esimerkiksi markkinoinnissa, sillä arvot ohjaavat kuluttajien valintoja.

Kuluttajien käyntihalukkuus fyysisissä myymälöissä on huipussaan

Koko korona-ajan on puhuttu asiakkaiden siirtymisestä verkkokauppoihin. Tuore Vähittäiskaupan tutkimussäätiön tutkimus kertoo kuitenkin muuta. Edun koulutuksessa selvisi, että kaikki kuluttajat haluavat yhä käydä kivijalkamyymälöissä iästä tai sukupuolesta riippumatta. Kauppa ei siis olekaan siirtymässä – kokonaan – verkkoon.

Sen sijaan verkon merkitys on kasvanut tiedonhaussa. Tutkimuksen mukaan kuluttajat etsivät tuotteista tietoa tutuista paikoista, kuten Googlesta. Yhä enemmän tietoa etsitään myös kauppojen ja valmistajien verkkosivuilta. Aikaisempiin vuosiin (2019-2020) verrattuna tietoa haetaan ja sitä halutaan saada entistä enemmän myös myymälöiden henkilökunnalta.

Tutustu koulutuksen sisältöön tallenteen kautta!

Erikoiskaupan liitto Etu Ry:llä on monipuolinen koulutustarjonta. Erikoiskaupan pulssi -nimellä toteutettavat verkkokoulutukset käsittelevät ajankohtaisia aiheita erikoiskaupan alalta. Lisää tietoa Edun tulevista koulutuksista liiton verkkosivulla etu.fi.