Vieraskynä

Muuntautumiskyky mahdollistaa lähes satavuotisen historian

Muuntautumiskyky mahdollistaa lähes satavuotisen historian

Anu Haalahti ja Mikko Palmroth kertovat monipuolisuuden olevan selkeä kilpailuetu Palmroth-brändille. Kuva: Laura Happo.
Teksti Anu Haalahti ja Mikko Palmroth
Share

5.5.2023

Share

Reilu 10 vuotta sitten tapahtui yksi Palmrothin historian viimeisimmistä käännekohdista. Perheen kolmas sukupolvi jatkoi kenkien valmistusta ja myymistä uudella konseptilla.


Vetovastuun otti Pertti Palmrothin nuorin poika, yrittäjä Mikko Palmroth ja hänen puolisonsa, jo Pertillekin vuosia työskennellyt, jalkinesuunnittelija Anu Haalahti. Tavoitteena oli tehdä Palmrothista kevyemmällä rakenteella toimiva monikanavainen brändi.

Olemmekin uudistaneet Palmroth-brändiä onnistuneesti sen historiasta inspiroituen ja sitä kunnioittaen. Palmrothin uusi konsepti perustuu pieneen ryhmään moniosaajia ja toimivaan yhteistyökumppaniverkostoon. Hyödynnämme monipuolisesti tarkkaan valikoituja jälleenmyyjiä, omaa verkkokauppaamme ja kivijalkamyymälää sekä tapahtumia jalkineiden myynnissä. Vientimarkkinat ovat tärkeä osa yritystämme sekä verkkokaupan että kymmenessä maassa toimivien jälleenmyyjien kautta.

Asiakkaiden tarpeet ja odotukset edellä

Monipuolisuutemme on meille selkeä kilpailuetu. Olemme onnistuneet kehittämään laajan Palmroth kenkä-ja laukkumalliston, joka tarjoaa laadun rinnalla jokaiselle vuodenajalle jotain mielenkiintoista. Kevät-/kesämallistoissa iloitellaan väreillä ja haetaan malliesikuvia omasta designhistoriasta. Mallistot ovat mukava yhdistelmä kaupallista ja somefeedeihin sopivaa näyttävämpää kenkää. Palmroth-nilkkurit ja -saappaat ovat säänkestäviä ja käyttömukavia ulkonäöstä tinkimättä. Erityisesti vientimarkkinoilla olemme tunnettuja talviosaamisestamme.

Tavoitteemme on vastata asiakkaiden odotuksiin myös tulevaisuudessa ja suunnitella sesongista toiseen toimivia malleja, jotka ovat sekä ulkonäöltään että kestävyydeltään pitkäikäisiä ja toimivia. Odotusten lisäksi haluamme myös viedä valikoimaamme eteenpäin ja kehittää perinteisen rinnalle koko ajan myös uutta, esimerkiksi pari vuotta sitten lanseerattiin uuden sukupolven joka sään materiaali Vegtile, joka sisältää kierrätettyä polyesteriä sekä maissiöljypohjaista biomassaa.

Suunnittelun aiomme pitää jatkossakin omissa käsissä. Se on brändin ydin. Myös kaikki materiaalit etsitään itse Euroopasta oikean tyylin ja laadun takaamiseksi. Palmroth -tuotteet valmistetaan Portugalissa pienessä perheyrityksessä. Näin voimme varmistaa jalkineidemme hyvät valmistusolosuhteet. Yhteistyötehtaamme osaa myös toteuttaa kenkien valmistuksen juuri meidän toivomalla tavalla, niin että hintataso laatukengille pysyy kuitenkin kohtuullisena.

Monikanavaisuus kertoo yrityksen tarinaa

Muotiala on ollut viime vuosina haastavaa. Monet brändit ja kivijalkakaupat ovat joutuneet lopettamaan. Kaupan siirtyminen yhä enemmän verkkoon ei ole kuitenkaan laskenut kivijalkaliikkeiden kiinteitä kuluja. Uskomme kuitenkin kivijalan tulevaisuuteen. Kaupunkien keskustojen viihtyvyys on riippuvainen mielenkiintoisista kaupoista. Hyvä palvelu ja asiakkaiden huomioiminen ovat tänä päivänä suuri kilpailuetu sekä myymälässä että verkossa. Elämyksellisyyteen ja visuaalisuuteen panostaminen kannattaa, kun se yhdistetään toimivasti omaan verkkokauppaan. Asiakas pääsee tutustumaan valikoimaan etukäteen verkossa ja hankintaansa miettimään jääneet ohjataan sujuvasti verkkokauppaamme.

Olemme nähneet, että yhdistämällä paikallista kivijalkakauppaa, kansainvälistä verkkokauppaa ja tarkoin valittua jälleenmyyjäverkostoa voimme parhaiten kertoa omaa tarinaamme. Se on ollut toimiva tapa kehittää näkyvyyttä ja brändiä sekä palvella kuluttajia lähellä ja kaukana. Verkkokauppaa kehittäessämme oli alusta asti selvää, että sen tulee olla myös kansainvälisillä markkinoilla hyvin toimiva.

Omaa kivijalkamyymälää olemme voineet hyödyntää monella tavalla. Se mahdollistaa esimerkiksi uusien tuotteiden testaamisen ja asiakkaiden suoran kohtaamisen. Olemme päässeet toteuttamaan visuaalisia ideoitamme myös näyteikkunoiden suunnitellussa. Samoja ideoita voidaan hyödyntää myös muualla, kuten sosiaalisessa mediassa. Brändi on aina kokonaisuus.

Vieraskynän kirjoittivat Palmrothin pääsuunnittelija Anu Haalahti ja yrittäjä Mikko Palmroth.