Urheilukauppa toivoo pakkasia
Urheilukaupan myynnin arvo kasvoi elokuussa 1,2 %. Urheilukaupan myynti on laskenut viime vuodesta elokuun loppuun mennessä yhteensä - 2,5 %. Suomalaiset ovat laittaneet rahaa varsinkin urheiluvaatteisiin ja välineisiin edellisvuotta vähemmän. Urheilukaupan jalkinemyynti on sen sijaan kasvanut vuoden alusta 10 %.
Välinekauppa on koronaboomin jälkeen edelleen alavireistä. Pyöräkauppa on elokuun loppuun mennessä laskenut -5,9 % verrattuna vuotta aikaisempaan ja koko välinemyynti – 7 %.
Tämän hetken odotuksia kuvaa edelleen huoli hintojen noususta samalla kun kuluttajien ostovoima on heikentynyt ja työllisyyskehitys epävakaa. Raaka-ainehintojen aiheuttama inflaatio tulee pitkien toimitusaikojen vuoksi kuluttajahintoihin huomattavalla viiveellä.
Myönteistä on ollut kivijalkakaupan kasvun lisäksi myös verkkokaupan virkistyminen kesästä lähtien. Toisaalta kilpailu verkkokaupassa on kiristynyt varsinkin pohjoismaisia verkkokauppoja vastaan. Kruunun kurssi on tehnyt ostamisen esimerkiksi Ruotsalaisista verkkokaupoista houkuttelevaksi.
Kauppa toivoo varhaista talvea
Urheilukauppa on hyvin sääriippuvainen. Sesonki vaihtuu säiden mukana eri aikaan eripuolella Suomea ja nyt odotetaan talven saapumista koko Suomeen, koska varastot ovat edelleen liian suuret ja varastossa on monen sesongin tuotteita.
Suomalaisten ennustetaan ostavat vuonna 2023 urheilun tuotteita yhteensä 1,3 miljardilla eurolla.
Tiedot perustuvat Muoti- ja urheilukauppa ryn tilastoihin ja barometriin