Suomalaisten heikkenevä ostovoima ei ole näkynyt vaate- ja kenkäkaupoissa
Muotikaupassa nähdään ensimmäinen koronavapaa syyssesonki kahteen vuoteen. Korona-ajan myynninsiirtymä muotikaupasta urheilukauppaan on nyt painottunut muotikaupan eduksi. Muotikaupan arvo on kuitenkin edelleen 6,7 prosenttia koronapandemiaa edeltävän tason alapuolella, kun urheilukauppa on 9 prosenttia pandemia edeltävää aikaa ylempänä.
Vaatteita ja kenkiä ostettiin syyskuussa odotuksia virkeämmin. Miesten muotivaatteiden myynti kasvoi 42 prosenttia syyskuussa ja koko vuoden kasvu on 16 prosenttia. Naisten vaatteiden vastaavat luvut olivat syyskuussa +31 prosenttia ja vuoden alusta +10 prosenttia. Jalkineiden verkkomyynti loikkasi syyskuussa + 48 prosenttia. Lasten ja vauvojen vaatteiden kauppa on laskenut tammi-syyskuussa 3,4 prosenttia.
“Suomalaisten asenteissa on selkeäsi menossa ensimmäinen koronavapaa syyssesonki kahteen vuoteen. Kuluttajilla on käynnissä korvaushankintabuumi, kun vaatekaappi kaipaa päivittämisen. Myös kaikkea lämmintä ostetaan paljon”, kommentoi Muoti - ja urheilukauppa ry:n toimitusjohtaja Veli-Matti Kankaanpää.
Kodintekstiilikaupassa näkyy rakentamisen ja kodinvaihdon hiljeneminen. Kodintekstiilien myynti on vähentynyt syyskuussa -7 prosenttia ja vuoden alusta -5 prosenttia.
“Asuntomarkkinoilla vellova epävarmuus ja inflaatio näkyvät luvuissa. Lisäksi pandemian aikainen koteihin panostaminen on tasoittumassa”, sanoo Kankaanpää.
Laukkukauppa on kasvanut tammi-syyskuussa 41 prosenttia, kun ulkomaan matkailu on jälleen mahdollista.
Kaupan odotetaan kasvavan yli joulun
Muoti- ja urheilukauppa ry:n kaupan odotuksia mittaava myyntibarometri ennustaa kaupan jatkuvan kasvu-uralla ainakin vielä joulun yli. 80 prosenttia vastaajista odottaa kasvun jatkuvan ja 62 % vastaajista ennustaa kävijämäärien edelleen kasvavan.
Kivijalkakauppa vetää
Kivijalkakauppa on alkuvuonna ottanut menetettyä markkinaosuutta verkkokaupalta. Esimerkiksi vaatteiden kivijalkakauppa on kasvanut + 11 % kun verkko-ostokset suomesta ovat vähentyneet – 4 % ja EU maista -23 %.
Urheilukaupan myynti on laskenut odotetusti
Korona-aika suosi yksilökuntoilua ja vapaa-ajan harrastuksia. Nyt urheiluvälinekauppa on odotetusti hiljentynyt. Urheilukaupan myynti on laskenut 9 prosenttia vuoden alusta, joskin syyskuussa laskua oli enää -2 prosenttia.
“Talviurheilun painoarvo on urheilukaupalle merkittävä, lumentulo ja talvilajien käynnistyminen ratkaisevat koko vuoden myynnin kehityksen”, kertoo Kankaanpää.
Urheilun verkkokauppa on laskenut -21 prosenttia. Eniten on hyytynyt verkko-ostosten teko muista EU-maista, jonka myynti on laskenut vuoden alusta -35 prosenttia.
Lisätietoja: Velimatti Kankaanpää, toimitusjohtaja, Muoti- ja urheilukauppa ry, +358 400 600 037, velimatti.kankaanpaa@muotijaurheilukauppa.fi