Puhelin pöytälaatikossa – oletko kiertotalouden jarru?
Suomessa myydään vuosittain noin kaksi miljoonaa puhelinta, mutta vain murto-osa vanhoista puhelimista päätyy takaisin kiertoon. Arvioiden mukaan jopa reilusti yli miljoona puhelinta unohtuu pöytälaatikkoon. Se on ympäristön kannalta kestämätöntä ja yksilön talouden kannalta tappiollista.
Puhelimien sekä tablettien ja älykellojen kierrättäminen on vaivattomampaa ja sujuvampaa kuin luullaan. Jesse Kieksi, Elektroniikka- ja kodinkonekaupan yhdistys ETKO:n hallituksen jäsen ja DNA:n Head of Devices, nostaa esiin yleisiä syitä, joiden takia puhelin jätetään kierrättämättä ja kumoaa syyt.
1. “Jätän vanhan puhelimen varapuhelimeksi”
Varapuhelimena lojuva laite vanhenee nopeasti ja vuosien kuluessa jopa käyttökelvottomaksi. Tietoturva voi vanheta ja sovellukset muuttua toimimattomiksi käyttöjärjestelmän vanhetessa.
2. “Pelkään puhelimen tietojen päätyvän vääriin käsiin”
Kun laitteen kierrättää vastuullisen jälleenmyyjän kautta, ei tietoturvasta tarvitse murehtia. Jälleenmyyjät huolehtivat laitteen tietojen täydellisestä poistamisesta kuluttajan puolesta.
3. “Pöytälaatikkoon jättäminen on helpompaa”
Jälleenmyyjän kanssa prosessi on vaivaton. Kierrätyspisteitä eli myymälöitä ja kauppoja löytyy kaikkialta – kauppakeskuksista, keskustoista ja markettien yhteydestä.
4. “Säilytän puhelimessa muistoja”
Nykyteknologian avulla vanhan laitteen tiedot saa siirrettyä vaivattomasti ja nopeasti uuteen laitteeseen tai pilvipalveluun. Myös puhelinten jälleenmyyjät auttavat tiedonsiirrossa. Vanha laite on epävarma tapa säilyttää muistoja ja tärkeää tietoa.
5. ”Palauttamisesta ei ole hyötyä”
Mitä nopeammin laitteen palauttaa ja laittaa kiertoon, sitä suuremman rahallisen hyvityksen kuluttaja laitteesta saa. Kiertotalouden kannalta käytettyjen ja jopa rikkinäisten laitteiden merkitys on huomattava.
Kierrätä helposti ja heti – puhelimen arvo ei kasva pöytälaatikossa
Vanhan laitteen voi viedä mille tahansa jälleenmyyjälle, sillä jokainen jälleenmyyjä on velvoitettu huolehtimaan vanhojen laitteiden kierrätyksestä. Vastuullisen jälleenmyyjän kanssa toimiessa kuluttajan on huolehdittava ainoastaan laite jälleenmyyjälle ja ettei laitteessa ole valmistajan vahva salaus (esim. Applen iCloud ja Find my iPhone, Googlen FRP ja Samsungin Knox) päällä. Kierrätyspisteenä toimiva jälleenmyyjä huolehtii lopusta täysin tietoturvallisesti ja sujuvasti.
Puhelimesta maksettava hyvityssumma ja -tapa vaihtelevat jälleenmyyjittäin. Vanhan laitteen arvo määräytyy sen iän, kunnon ja mallin mukaan. Laitteet, jotka voidaan ottaa suoraan käyttöön ilman suurempia korjauksia, ovat kiertotalouden kannalta arvokkaimpia, ja mitä uudempi malli sitä paremman rahallisen hyödyn kierrätettävästä laitteesta saa. Kiertotalouden kannalta vanhimmatkin puhelimet kannattaa tuoda kiertoon, sillä lähes kaikki puhelimen materiaalit pystytään hyödyntämään uusien tuotteiden raaka-aineena.
Korvauksen lunastustavat eroavat toimipisteen mukaan. Summan voi saada esimerkiksi rahana tai vähennyksenä uuden laitteen hinnasta. Laitteen kunto voidaan varmistaa ennen hyvityksen vahvistamista huollossa tai sen voi saada heti.
“Kierrättämättä jättäminen on iso ongelma, sillä kiertotalous toimii vain, jos vanhat laitteet huolehditaan asianmukaisesti kiertoon”, Kieksi painottaa.
Lisätietoa
Elektroniikka- ja kodinkonekaupan yhdistys ETKO ry on koko kodintekniikan alan toimijat yhteen kokoava yhdistys, joka kehittää alan toimintaa ja valvoo alan toimijoiden etua. Lisäksi ETKO ry tarjoaa alan markkinatietoa ja on silta median ja kodintekniikka-alan toimijoiden välillä.
Suomalaisen kodintekniikka-alan yhdistävä ETKO viettää 100-vuotisjuhlaansa vuonna 2025. Vuoden aikana juhlistetaan alaa ja nostetaan esiin sen yhteiskunnallisesti tärkeä merkitys.
Taina Luukkainen, ETKO ry:n toimitusjohtaja
taina.luukkainen@etkory.fi
+358 400 597 492