Kunnat tarvitsevat erikoiskaupan puolustajia
Suomessa käydään sunnuntaina kuntavaalit, jotka ratkaisevat monen kaupunkikeskustan ja taajaman tulevaisuuden. Tuote- ja palvelukaupan yhdistys Etu haastaa kansalaiset valitsemaan kuntapäättäjänsä myös sen mukaan, millaista liiketoimintaa ja elinvoimaa heidän kaupunkinsa tulevaisuudessa tarjoaa ja tarvitsee.
Kauppa on Suomen suurin toimiala työllisten määrällä mitattuna. Yhteiskunnan kannalta ei siis ole samantekevää, miten kaupalla menee, sillä kauppa luo varallisuutta, hyvinvointia ja menestystä koko Suomeen. Erikoiskaupan osuus kaupasta on yli puolet. Erikoiskaupan vähittäiskaupan arvo on liki 15 miljardia euroa.
–Erikoiskaupan myymälät ja niiden tarjoamat palvelut ovat juuri sitä, mitä suomalaiset haluavat vaalia, mutta näkyykö se päätöksenteossa, kysyy Tuote- ja palvelukaupan yhdistys Edun toimitusjohtaja Ulla Pöllänen.
Pölläsen mukaan erikoiskaupasta on kuitenkin tullut kuin Saimaan norppa. Kansa rakastaa pörröisiä kuutteja ja auringossa köllöttelevää Pullervoa, mutta aina toimet niiden puolustamiseksi eivät saa vastakaikua.
–Pienet kivijalkamyymälät ovat viehättäviä ja moni kuluttaja haluaa tukea niiden toimintaa asioimalla niissä. Saahan niissä myös hyvää ja osaavaa palvelua. Yleinen mielipide kaupunkikeskustojen elinvoiman turvaamisesta tulevaisuudessakin on yhteinen kaikkialla Suomessa. Silti päätöksenteossa erikoiskaupan kohtalo ja tarpeet usein sivuutetaan, sillä sen ääni jää suuria investointeja tuovien kauppakeskusten ja markettien alle, Pöllänen jatkaa.
Suomalainen kauppa on osa kansainvälistä kilpailua kasvavan verkkokaupan ja kansainvälisten ketjujen levittäytyessä Suomeen. Euroalueen kasvuennuste kuluvalle vuodelle on 3,9 prosenttia. Varsinkin kun talouden kehitysnäkymät ovat hyvät, siitä pitäisi ottaa kaikki hyöty irti. Erikoisliikkeiden hankintoja tehdään suomalaisilta tavarantoimittajilta ja tukkukaupoilta, jolloin taloudelliset vaikutukset kertautuvat.
–Jotta palvelevat erikoiskaupan yritykset pärjäävät kilpailussa sekä pystyvät jatkossakin työllistämään ja investoimaan, se vaatii toimintaympäristömme kehittämistä. Kunnissa tehdään paljon päätöksiä, jotka vaikuttavat perinteisen kivijalkaliiketoiminnan kehittymiseen. Me kaikki tarvitsemme niin eläviä kaupunkikeskustoja ja niiden pieniä liiketiloja kuin suurempiakin kaupan toimipisteitä. Kunnissa päätetään kaavoituksesta, keskustojen kehittämisestä ja monista paikallisen yritystoiminnan kehittämisen työkaluista. Näissä vaaleissa ratkaistaan monen kaupungin ja taajaman tulevaisuus, sanoo Pöllänen.
Etu on toimialansa valtakunnallinen yhteistyö- ja vaikuttajajärjestö, jonka tehtävänä on edistää tuote- ja palvelukauppaa.
Lisätietoja: Ulla Pöllänen, toimitusjohtaja, 050 300 1660, ulla.pollanen@etu.fi