19.12.2018 Urheilu- ja Vapaa-aikatukkuliikkeet ry

Urheilukauppa kasvaa lumettomasta alkutalvesta huolimatta

Urheilukauppa on käynyt tänä syksynä Suomessa viime vuotta huomattavasti vilkkaammin. Hiihtämisen trendi jatkuu ja koko alalla odotetaan positiivista kehitystä myös vuonna 2019.

Urheilun vähittäis- ja tukkukauppa ry:n tilastoista käy ilmi, että syys-marraskuussa tukkukaupan myyntiluvut ovat kasvaneet merkittävästi viime vuoteen verrattuna. Kumulatiivinen yhteenlaskettu kasvu kaikkien tuoteryhmien osalta (urheiluvaatteet, -välineet ja -jalkineet) marraskuun loppuun mennessä on seitsemän prosentin luokkaa.

–Erityisesti kasvua on vaatteissa ja urheiluvälineissä. Jalkineiden kokonaismyynnissä näkyy puolestaan pientä laskua, joka on seurausta etelän lumettoman alkutalven vaikutuksesta pitopohjakenkien myyntiin, kertoo projektipäällikkö Hanna-Liisa Erkheikki UVT:sta.

Myös vähittäiskauppa on käynyt odotuksia paremmin, kerrotaan Muoti- ja urheilukauppa TMA ry:stä. Urheiluvälineiden kauppa kasvoi kumulatiivisesti marraskuun loppuun kuusi prosenttia. Vaatteiden myynti kasvoi marraskuussa yli kahdeksan prosenttia.

–Joulusesongin merkitys urheilukaupassa on edelleen korostunut, sillä pukinkonttiin ostetaan urheiluvaatteita ja -välineitä suhteellisesti muotivaatteita enemmän. Pitkän aikavälin tilastoista käy ilmi, että myöhään alkava talvi lisää urheilutuotteiden määrää pukinkontissa, summaa TMA:n toimitusjohtaja Velimatti Kankaanpää.

Maastohiihtosuksien myynti huomattavassa kasvussa

Maastohiihtosuksien myyntiin alkutalven lumettomuus ei ole vaikuttanut. Suksikauppa on käynyt viime vuotta vilkkaampana, kertoi Intersport Suomen Juha Nurminen Oittaalla lehdistölle ja sidosryhmille pidetyssä maastohiihtosuksien testaus- ja infotilaisuudessa. Helppohoitoiset pitopohjasukset muodostavat jo yli puolet suksimyynnistä ja laji on yleisesti kovassa nousussa 30+ ikäisten keskuudessa. Etelä-Suomessa ei luonnon lumilla vielä hiihdetä mutta kehittyneiden lumetusjärjestelmien myötä tekolumilatuja on päästy avaamaan jo eteläisimmässäkin Suomessa.

Toimitusjohtaja Timo Lepistö Active Brandsiltä kertoo maastohiihdon suosion näkyvän myös teknisten urheiluvaatteiden myynnissä.

–Lajista innostuneet kuluttajat haluavat hankkia harrastamiseen myös lajispesifit vaatteet. Luonnonmateriaaleista villa kasvattaa suosiotaan entisestään. Kerrospukeutumiseen, lähelle ihoa halutaan luonnostaan antibakteerista ja lämpötiloihin mukautuvaa villaa.

Positiivinen suhdanne näyttäisi jatkuvan 2019

UVT:n jäsenilleen teettämästä suhdannetutkimuksesta käy ilmi, että myös tulevan vuoden näkymät urheilun tukkukaupan näkökulmasta ovat positiivisia.

–Jopa 87 prosenttia UVT:n jäsenyrityksistä uskoo liikevaihdon maltilliseen kasvuun ensi vuonna, 25 prosenttia jopa 10-14 prosentin kasvuun. Alan tukkuhintatason arvioidaan nousevan vain hieman 0-4 prosenttia. Samoin palkkakustannuksien arvioidaan hieman nousevan, kertoo Erkheikki.

Lisätietoja;

Hanna-Liisa Erkheikki, UVT projektipäällikkö, puh. 040 5241718, Hanna-Liisa.Erkheikki@uvt.fi

Timo Lepistö, UVT:n hallituksen puheenjohtaja ja Active Brands Finland Oy:n toimitusjohtaja, puh. 050 590 3255, Timo.Lepisto@activebrands.com

Kuva: HALTI