17.06.2020

Tuote- ja palvelukauppa kehittyi suotuisasti vuoden ensimmäisen kvartaalin – Koronakevään odotetaan romahduttavan toisen vuosineljänneksen

Tuote- ja palvelukaupan yhdistys Edun toimialaryhmien yhteenlaskettu tukkukaupan liikevaihto, henkilöstömäärä ja palkat olivat kasvussa vuoden 2020 tammi-maaliskuussa. Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen Edulle tuottamista tilastoista.

Liikevaihto

Edun toimialaryhmien liikevaihto kasvoi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 1,6 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Vuonna 2019 kasvua kertyi 1,5 prosenttia ja vuonna 2018 liikevaihto kasvoi 2,3 prosenttia.

Huhtikuussa koronavirusepidemia on kuitenkin hiljentänyt monen toimialan kaupankäynnin.

–Toimialoilta kantautuu hyvin vaihtelevaa viestiä. Esimerkiksi urheilun, kodintekniikan ja remontoinnin alat ovat saaneet koronakeväästä jopa piristystä kaupankäyntiin, ainakin tietyillä tuotesektoreilla, mutta esimerkiksi muotikaupassa on tapahtunut jopa kymmenien prosenttien myynnin laskua, kertoo yhdistyksen toimitusjohtaja Ulla Pöllänen. –Mikään helppo kevät tämä ei ole kuitenkaan ollut millään alalla. Totutut toimintamallit ovat olleet nopeiden muutosten alla koko kaupassa.

Henkilöstömäärä ja palkkasumma

Edun toimialaryhmien henkilöstömäärä kasvoi viime vuonna yhteensä 1,4 prosenttia. Vuoden 2020 ensimmäisellä neljänneksellä kasvua kertyi 2,1 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan ja vastaavasti palkkasumma kasvoi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 2,4 prosenttia. Palkkasumma kasvoi edellisvuonna 1,9 prosenttia.

–Huhtikuu käänsi koronakriisin myötä nämä kasvuluvut selkeään laskuun. Henkilöstömäärä laski huhtikuussa 5,1 prosenttia ja palkkasumma 5,5 prosenttia vuoden takaisesta. Esimerkiksi tammikuussa henkilöstömäärä oli peräti neljän prosentin kasvussa, mutta rajoitustoimet muuttivat suunnan nopeasti ja jyrkästi. Toistaiseksi on vielä vaikea ennustaa, miten ihmisten luottamus tulevaisuuteen palaa. Suomessa koronatilanne näyttää kuitenkin hyvältä ja ihmisten on turvallista asioida kaupoissa, Pöllänen arvioi.

Lisätietoja: Toimitusjohtaja Ulla Pöllänen, Tuote- ja palvelukaupan yhdistys Etu ry, puh. 050 300 1660, ulla.pollanen@etu.fi