27.03.2020

Tuote- ja palvelukaupan positiivinen kehitys vahvistui vuonna 2019 – Koronan kurimuksessa kuluvan vuoden odotukset laskussa

Tuote- ja palvelukaupan yhdistys Edun toimialaryhmien yhteenlaskettu tukkukaupan liikevaihto, henkilöstömäärä ja palkat olivat kasvussa koko vuoden 2019. Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen Edulle tuottamista tilastoista.

Liikevaihto

Edun toimialaryhmien liikevaihto kasvoi vuoden 2019 ensimmäisellä puolikkaalla 1,0 prosenttia verrattuna edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon. Toisella vuosipuolikkaalla kasvua kertyi 1,8 prosentin verran edellisvuoteen. Vuonna 2018 liikevaihto kasvoi yhteensä 2,3 prosenttia.

Myös vuoden 2020 alku vaikutti vielä lähtevän liikkeelle positiivisissa merkeissä. Maaliskuussa koronavirusepidemia on kuitenkin hiljentänyt monen toimialan kaupankäynnin.

–Toimialoilta kantautuu viestiä jopa kymmenien prosenttien myynnin laskusta, kertoo yhdistyksen toimitusjohtaja Risto Salo.

Henkilöstömäärä ja palkkasumma

Edun toimialaryhmien henkilöstömäärä kasvoi myös koko vuoden. Ensimmäisellä vuosipuolikkaalla kasvua kertyi 0,8 prosenttia ja vuoden toisella puolikkaalla 1,9 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Vastaavasti palkkasumma kasvoi vuoden ensimmäisellä puolikkaalla 1,3 ja toisella 2,4 prosenttia verrattuna vuoteen 2018.

–Vielä tämän vuoden tammikuussa henkilöstömäärä oli peräti neljän prosentin kasvussa. Nyt lomautusten ja irtisanomisten aalto vyöryy monien erikoiskaupan alojen yli. Vain hyvin harvoilla, esimerkiksi huoltovarmuuskriittisillä toimijoilla, on edelleen tarve ja riittävä luottamus rekrytoida, Salo arvioi tuote- ja palvelukauppaa kurittavaa koronavuotta 2020.

Lisätietoja: Toimitusjohtaja Risto Salo, Tuote- ja palvelukaupan yhdistys Etu ry, puh. 0400 421 535, risto.salo@etu.fi