02.11.2017 Urheilu- ja Vapaa-aikatukkuliikkeet ry

Talviliikkuminen ei jää varusteista kiinni

Alkavan talven varustetrendejä voi kuvailla yhdellä sanalla – mukavuus. Valikoimissa on talviliikkujille kevyempiä, paremmin istuvia ja helppokäyttöisempiä varusteita. Nousussa ovat muun muassa talvipyöräily ja hiihtolajit. Monilajiharrastaminen ja sisälajien, kuten tenniksen, suosio jatkavat kasvuaan.

Talvipyöräily – sähköllä vai ilman?

Talvipyöräily kasvattaa tasaisesti suosiotaan. Auratuilla kävelyteillä pyöräily luonnistuu jopa nastarenkailla varustetulla Jopolla. Olosuhteiden muuttuessa lumisemmiksi, matka taittuu mukavasti paksummilla renkailla.

- Kiinnostus Fatbike- eli läskipyöriin on kasvussa. Niiden rinnalle ovat tulleet uusina eritoten talvipyöräilyyn soveltuvina vaihtoehtoina hieman fatbikea kapeammalla rengaskoolla varustetut maastopyörät, ns. plussapyörät, joiden rengaskoko on 27,5 x 2,8 tuumaa. Tämä rengasleveys kantaa lumella ja antaa hyvän pidon. Läskipyöriin verrattuna nämä ovat ketterämpiä käsitellä ja kulkevat kovalla alustalla jouhevammin, kertoo Urheilu- ja Vapaa-aikatukkuliikkeet ry:n toimitusjohtaja Hanna Heikkilä.

Mikäli usko omiin voimiin on koetuksella tai ei halua olla perillä hiestä märkänä, apuvoimaa saa sähkömoottorista. Sähköavustimesta saa säädettyä halutun määrän lisävoimaa kulloiseenkin tarpeeseen. Heikkilän mukaan pyörien oikea nimi on sähköavusteinen pyörä, joka on lyhentynyt sähköpyöräksi.

- Sähköpyörä-nimitys antaa ymmärtää, että pyörä kulkisi itsekseen. Näin ei kuitenkaan ole. Moottori antaa lisätehoa polkemiseen, joten kyllä sähköpyöräilykin liikuntaa on. Sähköavustin on saatavana kaikenlaisiin pyörätyyppeihin, mutta talvipyöräilijät suosivat leveämpirenkaisia maastopyöriä. Tehokkaiden led-valojen ansiosta pyöräily voi jatkua myös pimeään aikaan.

Mukavammin ladulle ja rinteeseen

Heikkilän mukaan maastohiihdossa perinteinen hiihto tekee paluuta karvapohjasuksien ansiosta. Lisäksi suksien huoltaminen on helppoa: puhdistava pyyhkäisy pohjaan, sipaisu luistovoidetta ja ladulle. Pohjan keskiosassa oleva karva huolehtii pidosta kaikilla keleillä. Näiden ns. skin-suksien valinnassa Heikkilä suosittelee ammattiapua.

- Suksen valinnassa kannattaa kääntyä suksikaupan ammattilaisen puoleen. Huolella valittu suksi varmistaa hiihtonautinnon, kun karvapinta tarttuu lumeen vain silloin kun pitääkin. Sen sijaan liian löysä tai liian jäykkä suksi ei toimi toivotusti.

Laskettelurinteillä nähdään entistä tyytyväisempiä kasvoja, sillä mukavuus ja keveys korostuvat kauden uutuusvälineissä. Alppisuksiin on tuotu paljon moderneja materiaaleja, kuten titaania, hiilikuitua ja jopa grafeenia. Näiden materiaalien ansiosta sukset ovat keventyneet ja ovat siten helpompia laskea.

- Myös monot ovat keventyneet huomattavasti. Ne ovat muokattavissa kaikenlaisille jaloille ja sisäkengät ovat ohuempia ja lämpimämpiä. Käyttömukavuutta parantavat yhä useammissa monoissa oleva varren kävelyvapautin sekä askellusta pehmentävät kumipohjat, kertoo Heikkilä.

Lisätietoa: Hanna Heikkilä, toimitusjohtaja, Urheilu- ja Vapaa-aikatukkuliikkeet ry, +358 50 536 3379, hanna.heikkila@stl.fi

Kauden uutuustuotteet on esitelty YouSport.fi -sivustolla.