20.02.2018 Urheilu- ja Vapaa-aikatukkuliikkeet ry

Hiihtolomat alkoivat - Perinteisen hiihto on nyt tehty helpoksi

Etelä-Suomen hiihtolomaviikko alkoi eilen. Lomakausi ja lumen tulo myös Etelä-Suomeen saivat urheiluvälinekaupan liikkeelle. Erityinen ilonaihe urheilukauppiaille on ollut maastohiihtosukset.

• Talviurheiluvälineiden kauppa lähti tammikuussa liikkeelle myös rannikkoseuduilla, lumen saapumisen myötä. Keski- ja Pohjois-Suomessa kauppa on käynyt mukavasti koko talven. Esimerkiksi maastohiihtosuksien kauppa koko sesongin osalta on yli 15% kasvussa, vuoden alusta noin neljänneksen ja helmikuun alussa kasvua on yli 40% viime vuoteen verrattuna,
    kertoo Urheilu- ja Vapaa-aikatukkuliikkeet ry:n toimitusjohtaja Hanna Heikkilä

Uudet pitokarvasukset, ns. skin-sukset, ovat tuttu näky laduilla.

• Pitokarvasukset ovat nostaneet perinteisen hiihdon muotilajiksi. Yli puolet nyt myydyistä suksista on voiteluvapaita perinteisen hiihtotyylin suksia. Näitä helppohoitoisia suksia löytyy aloittelijoista aina kilpahiihtäjille sopiviin malleihin saakka. Hiihtolomalla moni suksimerkki järjestää erilaisia testitilaisuuksia, joissa voi kokeilla pitokarvasuksien toimivuutta. Testaamisen jälkeen moni on huomannut laatutuotteiden paremmuuden ja panostanut hiihtovälineisiin vähän suunniteltua enemmän. Myytyjen suksien keskihinta on tämän myötä pienessä kasvussa.

Myös käynnissä olevat olympialaiset näkyvät suksitesteissä.

• Osa testaajista haluaa kokeilla ”Heikkisen suksia”, josko niillä hiihto sujuisi vielä paremmin, Heikkilä myhäilee.

Monia tapoja nauttia talvesta

Moni perhe suuntaa hiihtolomalla hiihtokeskuksiin.

• Laskettelun ja lumilautailun lisäksi moni myös kokeilee lumikenkiä tai talvipyöräilyä fatbikeilla. Lumitilanne on nyt hyvä ja yhä useampi suuntaa laskemaan myös hoitamattomille rinteille. Luonto- ja laskukokemus on hyvin erilainen hoitamattomilla rinteillä. Näihin soveltuvien touring- tai vapaalaskuvälineiden myynti on ollut viime vuosina hyvässä kasvussa. Toki pelkkien välineiden avulla ei takamaastoihin kannattaisi lähteä, vaan myös tieto esimerkiksi lumivyöryjen vaaroista pitäisi olla hallussa. Opaspalveluita kannattaa hyödyntää turvallisen retken takaamiseksi.

Urheilutekstiilit kehittyneet paljon

Talvinen ulkoilu on pitkälti myös pukeutumiskysymys. Kelin mukaisella pukeutumisella ulkona viihtyy kehnommillakin keleillä.

• Merinovilla ja sen sekoitekankaat ovat tämän talven suosikkeja, niin alus- ja välikerrosvaatteissa kuin pipoissa ja hanskoissa. Joustavuus on lisääntynyt myös säältä suojaavissa päällysvaatteissa. Ulkoiluvaatteet ovat nyt myös muotia, joten laskettelutakkia ei tarvitse vaihtaa, vaikka laskupäivä jatkuisi suoraan illalliselle. Sääennuste lupaa ensimmäiselle hiihtolomaviikolle mukavaa pakkaskeliä, joten tällä viikolla myydään toppavaatteita, sekä paksuja hanskoja ja sukkia.

Lisätietoa:
Hanna Heikkilä