17.12.2019 Urheilu- ja Vapaa-aikatukkuliikkeet ry

Urheilun Vähittäis- ja Tukkukauppa ry UVT lakkautetaan

Urheilun Vähittäis- ja Tukkukauppa ry:n toiminta lakkaa vuoden 2019 loppuun mennessä. Syynä on kaupan alan rakenteellinen muutos ja sen mukanaan tuomat uudenlaiset tarpeet edunvalvonnalle ja markkinadatan keräämiselle. UVT:n jäseninä ovat olleet noin 30 suomalaista urheiluvaatteita ja -välineitä valmistavaa, maahantuovaa ja myyvää yritystä.

Kuten muutkin kaupanalat, on myös urheiluala ollut viime aikoina isojen muutosten kourissa. Erittely tukku- ja vähittäiskauppaan ei enää vastaa urheilukaupan todellista ryhmittelyä.

– Digitalisaatio ja verkkokaupan kasvava rooli ovat muuttaneet toimintakenttä merkittävästi. Markkinat ovat kansainvälistyneet ja toimijoita kotimarkkinoille on tullut lisää. Moni ennen ainoastaan tukkukauppaan keskittynyt yritys myy tuotteita suoraan kuluttajalle tänä päivänä verkossa, kivijalkamyymälöissä tai molemmissa. Vähittäiskaupat puolestaan satsaavat omiin private labeleihin, suunnittelevat ja alihankkivat tuotteitaan myös itse, kuvailee tilannetta UVT:n hallituksen puheenjohtaja sekä Active Brands Finland Oy:n toimitusjohtaja Timo Lepistö

Urheilukaupan alan edunvalvonta ja markkinadatan tilastointi jatkuu vuoden 2020 alusta Muoti- ja urheilukauppa ry:ssä, joka on aikaisemmin toiminut pääasiassa vähittäiskaupan verkostona. Toiminnan keskittyminen yhteen yhdistykseen tuo urheilukaupan toimijat yhteen ja samaan verkostoon, jonka myötä yhdistys pystyy palvelemaan jäseniään kattavammin ja edunvalvonta tarkentuu alaa paremmin palvelevaksi. Yhteistyö urheilun tukku- ja vähittäiskaupan välillä tiivistyy. Muoti- ja urheilukaupan yhdistykseen kuuluu noin 80 % alan vähittäiskaupoista.

UVT:n historia

UVT:n juuret johtavat liki vuosisadan päähän, jolloin Suomeen perustettiin Suomen Polkupyörätukkukauppiaitten Yhdistys vuonna 1926. Vuonna 1958 yhdistyksen nimi muuttui Polkupyörä-, Mopedi- ja Urheiluvälinetukkuliikkeet ry:ksi ja toimintaan liittyi myös Urheilu- ja Ampumatarvikekauppiaiden Yhdistys. Vuonna 1970 mopedit jäivät toiminnasta pois ja nykymuodossaan yhdistys on toiminut vuodesta 1988 nimellä Urheilu- ja Vapaa-aikatukkuliikkeet ry. Nimi tosin muutettiin vuoden 2018 alussa Urheilun vähittäis- ja tukkukauppa ry:ksi. UVT on toiminut Tuote- ja palvelukaupan yhdistys Etu ry:n alaisena, joka oli vuoteen 2017 asti Suomen Tukkukauppiaiden Liitto.

Lisätietoja; Timo Lepistö, UVT hallituksen puheenjohtaja