21.09.2020

Talouskasvu syntyy teoista - Tukkukaupan liikevaihto kasvoi 4 % vuoden toisella neljänneksellä

Luovuus on kaikkia taantumia tasaava voima. Erikoiskaupassa koronakevät on osoittanut, että kuluttajakäyttäytymisen ja ostopolkujen muutoksissa fiksut ja ketterät organisaatiot pärjäävät. Vuoden 2020 ensimmäisellä vuosineljänneksellä Tuote- ja palvelukaupan toimialaryhmien tukkukaupan liikevaihto kasvoi 1,6 prosenttia ja toisella vuosineljänneksellä 4,0 prosenttia edellisestä vuodesta.

Koronakevät laittoi monet kaupan alan yritykset isojen valintojen eteen.

– Vaatii rohkeutta luopua totutusta ja kokeilla jotain aivan uutta. Vain asiakkaille merkityksellisellä kehittämisellä kilisee kassa. Samalla tehdään investointeja toiminnan kehittämiseen, osaamiseen ja työllisyyteen, sanoo Tuote- ja palvelukaupan yhdistys Etu ry:ssä kesäkuussa aloittanut toimitusjohtaja Ulla Pöllänen

Pöllänen on uudessa tehtävässään perehtynyt laajasti erikoiskaupan haastavaan tilanteeseen. Koronakevät on muun muassa pakottanut yrityksiä ottamaan digiloikkia, jotka aiemmin olivat jääneet vielä puheiden tasolle.

– Esimerkiksi rautakaupan ala reagoi nopeasti koronatilanteeseen ja muutti toimintatapojaan. Verkkokauppojen lisäksi alalla kehitettiin monenlaisia uusia etäpalvelumalleja, joissa yhdistyvät muun muassa uudenlainen suunnittelu ja logistiikka. Urheilualalla puolestaan löydettiin uudelleen puhelin kotiinkuljetusten tilaamisessa ja hyödynnettiin Whatsapp-asiakaspalvelua sopivien tuotteiden, kuten lenkkarimallien, valinnassa.

Samaan aikaan ketterät kaupan tavarantoimittajat tekivät nopeita muutoksia prosesseihinsa.

– Uudet bisnekset, kuten käsidesin ja suojavarusteiden valmistus kotimaassa, käynnistyi nopealla tahdilla. Koronapandemia osoitti, miten tärkeää kotimainen tuotanto on ja kuinka epävarmoja pitkät toimitusketjut ovat, Pöllänen kertoo.

Kauppa on elinkeinoelämän suurin työllistäjä - Alan työllisyys riippuu kuluttajakäyttäytymisestä

Korona-aikana erikoiskauppa on kantanut vastuuta terveysturvallisuudesta ja kehittänyt uusia palvelumuotoja, jotta asiakkaiden ostaminen ja asiointi on turvallista. Pöllänen on huolissaan tartuntatautilain muutoksesta, joka antaisi viranomaisille oikeuden sulkea kauppoja.

– Työpaikkojen säilyttäminen ja tulevat investoinnit toiminnan kehittämiseen ovat vaakalaudalla, mikäli on odotettavissa, että omaan elinkeinonharjoittamiseen puututtaisiin. Kauppa haluaa toimia jatkossakin vastuullisesti ja toteuttaa kulloinkin voimassaolevia ohjeistuksia siten, että erikoiskaupat pystyvät pitämään ovensa auki.

Asiantuntijuus ja palvelu toteutuvat saumattomasti erikoiskaupan asiakasrajapinnassa. Mikäli palvelevia erikoiskauppoja ei ole, se olisi kuluttajille iso tappio. Erikoiskaupan lisäarvo syntyy ammattitaitoisesta palvelusta ja niiden tuottaminen luo työpaikkoja. Yksityisen kaupan ja palvelujen osuus kansantalouden arvonlisäyksestä on jatkuvasti kasvanut ja vastaa yli puolta siitä.

– Tuote- ja palvelukaupan menestys on kansantaloudelle äärimmäisen tärkeää. Sen tähden meidän on ymmärrettävä, miten korona muuttaa kuluttajakäyttäytymistä ja ostopolkuja. Näin suuri sukupolvikokemus ei voi olla vaikuttamatta niihin, oli kyse sitten kuluttaja- tai ammattiasiakaskaupasta, Pöllänen summaa.

Tuote- ja palvelukaupan yhdistys Etu tuottaa yhdessä Muoti- ja urheilukauppa ry:n ja RASI ry:n kanssa kaksi ostopolkututkimusta, jotka julkaistaan Suhdanteet 2021 - Asiakkaan ostopolku koronan jälkeen -verkkotapahtumassa 4.11.2020.

Lisätietoja: Toimitusjohtaja Ulla Pöllänen, Tuote- ja palvelukaupan yhdistys Etu ry, puh. 050 300 1660, ulla.pollanen@etu.fi