15.09.2021 Kirjakauppaliitto ry

Mitä Suomi lukee -listan kärkiniminä Leena Lehtolainen, Joël Dicker ja Antti Tuisku – Tällä viikolla Enni Mustosen erikoisteos kaupan päälle Kirjan päivät kampanjakirjakaupoista

Elokuun Mitä Suomi lukee -listalla näkyvät tutut teemat, ja mukana on myös syksyn uutuusteoksia. Kotimaisen kaunokirjallisuuden kärkisijalle nousi Leena Lehtolainen uutuusteoksellaan Ilvesvaara – Henkivartija 5.  Hanna Brotheruksen Ainoa kotini piti paikkansa toiseksi myydyimpänä kotimaisen kaunokirjallisuuden teoksena. Raikkaana uutuutena kotimaisen kirjallisuuden listalle nousi Riina Tanskasen sarjakuvakirja Tympeät tytöt – Aikuistumisriittejä. Tietokirjojen kärkisijalle on noussut Antti Tuiskun Menesty! – Näin löydät itsesi ja voit hyvin. Yleisiin mielenkiinnonkohteisiin haetaan selkeästi opastusta myös kirjallisuuden parista.

– Neulominen, sijoittaminen ja uupuminen ovat näkyneet jo pidemmän aikaa Mitä Suomi lukee -listalla. Syksyn tuulet näkyvät sienioppaan nousemisella listalle, toteaa Kirjakauppaliiton toimitusjohtaja Laura Karlsson.

Elokuussa ostetuimpien kirjojen listalta löytyy myös tuttuja kirjailijoita. Lucinda Rileyn Kadonnut sisar luovutti kärkisijansa Joël  Dickerin uutuusteokselle Huoneen 622 arvoitus, Jo Nesbøn teos Mustasukkainen mies piti paikkansa kolmosena. Lasten ja nuorten -sarjassa suosiotaan jatkavat mm. Tatu ja Patu -sarjat sekä Mestarietsivä Peppunen.

Enni Mustosen teos kaupan päälle tällä viikolla

Kirjakaupoissa eri puolilla Suomea vietetään tällä viikkoa Kirjan päiviä. Tämän vuoden nimikkokirjailijaksi valitun Enni Mustosen pienoisromaani Martan tarina on saatavilla kaupanpäällisiksi vain Kirjan päivien ajan yli viidentoista euron kirjaostoksesta kampanjakirjakaupoista. Nimikkokirjailijoiden juhlateosperinteellä kirjakauppiaat haluavat kiittää asiakkaitaan ja muistuttaa kirjakauppojen merkityksestä.

– Kirjakauppiaiden maailma on ollut suuressa muutoksessa jo hyvän aikaa. Kirjakaupoilla on vahva rooli suomalaisessa kulttuuriyhteisössä, ja kauppiaat tekevät työtään ennen kaikkea rakkaudesta kirjallisuuteen. Valitettavan usein kirjakaupan merkitys muistetaan haikeudella vasta, kun se on omalta kylältä lopettanut. Tällä juhlaperinteellä haluamme sekä muistuttaa roolistamme että kiittää ystäviämme ja toivottaa tervetulleeksi kirjakauppaan, summaa Karlsson.

Mitä Suomi lukee -listaus

Lisätietoja teosta jakavista kirjakaupoista:

www.kirjanpäivät.fi

Laura Karlsson toimitusjohtaja,