14.10.2021 Näkeminen ja silmäterveys NÄE ry

Maailman näköpäivänä käännetään katseet omaan silmäterveyteen

Maailman näköpäivää vietetään 14.10. teemalla #LoveYourEyes. Päivällä muistutetaan silmäterveyden huolehtimisesta ja tuodaan esille silmien terveystarkastusten laajempia terveyshyötyjä, kuten mahdollinen diabeteksen- tai korkean verenpaineen havaitseminen.

Silmäterveyden ongelmat ovat useimmille tuttuja jossain elämänvaiheessa. Säännölliset ja kattavat, ammattilaisen suorittamat näön- ja silmien terveystarkastukset tuovat paitsi sujuvuutta elämään myös auttavat löytämään mahdollisia sairauksia ajoissa. Monia silmäsairauksia pystytään myös nykyään hoitamaan tehokkaasti, kunhan taudit vain havaitaan riittävän varhain. Nykyaikaiset näöntutkimukset eivät rajoitu vain näkökyvyn ja silmien terveydentilan tarkastamiseen, ne toimivat myös osana kokonaisvaltaista terveystarkastusta. Silmän takaosa on kehon ainoa kohta, jossa tutkimuksen tekijä pystyy esimerkiksi  tarkastelemaan verisuonia noninvasiivisesti. Tämä mahdollistaa useiden sairauksien, kuten diabeteksen ja korkean verenpaineen oireiden havaitsemisen silmien terveystarkastusten avulla. Optikkoliikkeessä asiakas ohjataan aina tarvittaessa optometristilta silmätautien erikoislääkärin jatkotutkimuksiin.

Silmäterveydestä huolehtiminen jää usein liian vähälle. Silmätutkimusten säännöllisyys on tärkeää, sillä muutokset tapahtuvat yleensä hitaasti ja vakavatkin silmiin vaikuttavat sairaudet voivat olla pitkään oireettomia. Suuri osa silmäsairauksista oireilee heikentyneenä näkemisenä, varsinainen sairauden tunne usein puuttuu.

Matalan kynnyksen silmäterveydenhuollon palvelut ovat rakentuneet usein juuri optikkoliikkeiden yhteyteen, kertoo Näkeminen ja silmäterveys NÄE ry:n toimitusjohtaja Panu Tast.

Näkökykyä voi varjella ja hoitaa myös monilla arkisilla asioilla. #LoveYourEyes nostaa esille esimerkiksi ruutuajan tauottamisen tärkeyden sekä UV-valon haitat.

– Lähes puolet ikääntyvistä suomalaisista kärsii kuivista silmistä. Kuivasilmäisyyttä ei voi parantaa, mutta sen oireita voidaan yleensä tehokkaasti hoitaa. Moni optikkoliike tarjoaakin nykyisin apua myös näihin vaivoihin, Tast jatkaa.

Maailman näköpäivää vietetään joka vuosi lokakuun toisena torstaina, tänä vuonna 14.10. Päivän tarkoituksena on nostaa esille silmäterveyttä. Maailman näköpäivä on globaali tapahtuma, jonka toteuttaa The International Agency for the Prevention of Blindness (IAPB).

Panu Tast, toimitusjohtaja, Näkeminen ja silmäterveys NÄE ry, p. 040 5422 227, panu.tast@naery.fi

World Sight Day -verkkosivut