Kuljetuskustannusten raju nousu uhkaa pysäyttää Suomen - Etu ry kannattaa dieselin polttoaineveron alentamisesta EU:n minimitasolle
Venäjän hyökkäys Ukrainaan on johtanut kuljetuskustannusten rajuun kasvuun. Jo ennestään korkealla tasolla olleet polttoainekulut ovat sodan seurauksena nousseet kestämättömälle tasolle. Erikoiskaupan liitto Etu ry vaatii pikaisesti toimia kuljetuskustannusten keventämiseksi.
Ukrainan sodan seurauksena kuljetuskaluston käyttämän dieselin hinta on nousut alkuvuonna 70 senttiä litralta. Tilanne on kestämätön erikoiskaupan ja kuljetusyritysten kannalta. Kuljetuskustannusten nousu vaikuttaa laajasti koko yhteiskuntaan. Toimitusvaikeuksien lisäksi kuljetuskustannusten kasvu heikentää erikoiskaupan kannattavuutta.
”Erikoiskaupan aloilla tilanne johtaa kannattavuuden heikentymiseen ja työllistämismahdollisuuksien vähentymiseen. Kustannusten nousu näkyy myös kuluttajahintojen kasvuna mikä vähentää kysyntää. Kurjistumisen kierre pitää katkaista vaikuttavilla toimilla ja pikaisesti”, sanoo Erikoiskaupan liiton toimitusjohtaja Ulla Pöllänen.
Ruotsin hallitus on päättänyt laskea polttoaineveroa väliaikaisesti Ukrainan kriisin takia. Erikoiskaupan liiton mielestä Suomen tulisi seurata naapurimaan päätöstä. Etu ry kannattaa Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n esitystä dieselin polttoaineveron alentamisesta EU:n minimitasolle. Kuljetusyritysten tilanteen helpottamiseksi tarvitaan myös kustannustuki tavaraliikennettä harjoittaville yrityksille.
Lisätietoja:
Erikoiskaupan liitto Etu ry:n toimitusjohtaja Ulla Pöllänen, p. 050 300 1660