13.12.2022 Muoti- ja urheilukauppa ry

Joulukaupan onnistuminen ratkeaa vasta tulevalla viikolla

Muodin joulukauppa ja varsinkin marraskuun kauppa ovat sujuneet kirkkaasti odotettua paremmin. Alan kaupalle keskeisen joulukaupan onnistuminen kuitenkin ratkeaa vasta viimeisinä päivinä ennen joulua. Syksyllä alkanut lämpimien sisävaatteiden kysyntä on edelleen kiihtynyt. Siksi nyt jo tiedetään: joulun suosikkilahja on pehmeä paketti. Tänä jouluna myös itsetehty.

Black Friday alkoi aikaisemmin kuin koskaan:

Black Friday kampanjat alkoivat tänä vuonna aikaisemmin kuin koskaan ja jatkuivat joulukuun puolelle.  Toimitusviiveiden purkautumisen ja uusien tilauksien vuoksi kaupan varastot kasvoivat syksyllä ylisuuriksi. Tästä syystä kuluttajien luottamuksen laskua ja ostovoimaennusteita on alalla seurattu huolestuneina.  

Marraskuun kaupan kehitys ylitti siksi kaikki odotukset. Alkuvuonna trendinomaisesti laskenut verkkomyynti kasvoi marraskuussa roimasti kivijalkakauppaa nopeammin. Esimerkiksi vaatteiden kivijalkakauppa kasvoi 6,1 % ja verkkokauppa 26 %. Naisten vaatteiden verkko-ostokset kasvoivat jopa 36 %.

Talvi tuli koko maahan ja myös kenkäkauppaan

Talviset kelit ovat vallanneet koko Suomeen ja siksi muun muassa pitkään laskusuunnassa ollut muodin jalkinemyynti kasvoi marraskuussa 11,5 %. Verkkokauppa jopa 72 %. Urheilukaupoista jalkinemyynti kasvoi 15,6 %. 

Urheilukaupan kokonaismyynti laski silti marraskuussa -2,1 %. Korona-aika suosi urheilukauppaa ja edellisen vuoden marraskuun vertailuluvut olivat ennätyksellisen korkeat. 

”Pandemian aikana urheilukauppa kukoisti ja siksi pudotus on yllättävän pieni, sillä vuosi sitten urheilukaupassa oli paras vuosi miesmuistiin, toteaa Muoti- ja urheilukauppa ryn toimitusjohtaja Veli-Matti Kankaanpää.

Urheiluvälineiden hankinta on hyvin sääriippuvainen ja kaupan sesonki vaihtuu keliolojen mukaan.  Urheiluvälineitä ostetaan sen mukaan, mitä päästään harrastamaan. Marraskuussa esimerkiksi jääurheiluvälineiden ja vaatteiden kauppa kasvoi 12 %.  Vastaavasti kesälajien kysyntä väheni 20 %.

Sähkön säästäminen näkyy joulun pehmeinä paketteina

Kuluttajien ostokäyttäytyminen noudattaa entistäkin lyhyempää aikajännettä. Varsinkin sesonkituotteiden hankinnat tehdään muutaman päivän aikaikkunan sisällä. Sähkön säästämiseen suomalaiset kuitenkin ovat lähteneet varautumaan aikaisin. Lämpimien sisävaatteiden kysyntä kasvoi pitkin syksyä ja on vain kiihtynyt joulua kohti. Varsinkin neuleiden kysyntä jatkuu edelleen poikkeuksellisen voimakkaana. Jotain kertonee sekin, että sukkalankojen ostokset ovat kasvaneet kaksinumeroisina prosentteina lokakuusta lähtien.

Joulukaupasta odotetaan kokonaisuutena viime vuotta parempaa. Muoti- ja urheilukaupan barometrin mukaan kivijalkakaupan ja asiakasmäärien odotetaan edelleen joulun alla kasvavan. Pakkaskelien jatkuminen lupaa myös talviurheiluvälineiden kaupan piristyvän.  pakkaskelienkin ennustetaan jouluun alla jatkuvan.

 

 

Tiedot perustuvat Muoti ja urheilukauppa ryn tilastoihin ja barometriin.

Lisätietoja: Velimatti Kankaanpää, toimitusjohtaja, Muoti- ja urheilukauppa ry, +358 400 600 037, velimatti.kankaanpaa@muotijaurheilukauppa.fi

Muoti- ja urheilukauppa ry edustaa vaate-, urheilu- ja kenkäkauppaa. Sen jäseniä ovat muoti- ja urheilukaupan ketjut, tavaratalot ja marketit sekä tavarantoimittajat. www.muotijaurheilukauppa.fi