28.01.2022 Muoti- ja urheilukauppa ry

Jokainen koronarajoituspäivä maksaa muotikaupalle 3 miljoonaa euroa

Koronarajoitukset eivät kohdistu suoraan kauppaan, mutta kaikki toimet, jotka rajoittavat ihmisten tapaamisia, vaikuttavat muotikaupan myyntiin. Kuluvan tammikuun rajoitusten hintalapuksi arvioidaan pelkästään muotikaupoissa vajaat 100 miljoonaa euroa.

Jos kustannukset päivää kohden näyttävät pieniltä, ovat vaikutukset dramaattisia alalla, joka on joutunut taistelemaan koronan varjossa jo kaksi vuotta.

Muotikaupan myynti on edelleen 470 miljoonaa euroa koronaa edeltävän ajan alapuolella ja joka kymmenes kivijalkakauppa on sulkenut ovensa. Alan myynti reagoi herkästi kaikkiin liikkumisen ja kanssakäymisen rajoituksiin ja nyt kuluva tammikuu tulee jäämään reilusti odotusten alapuolelle.

- Kahden vuoden harjoittelun jälkeen olisi voitava luottaa, että rajoituksia tarkennetaan ja puretaan välittömästi, kun olosuhteet sen sallivat. Jos on hitautta ryhtyä toimiin – nopeutta pitäisi olla varsinkin toimien purkamiseen, Muoti- ja urheilukauppa ry:n toimitusjohtaja Veli-Matti Kankaanpää kommentoi.

Koronan jälki näkyy suomalaisten vaate ja kenkäkulutuksen rakenteessa. Ulkoiluvaatteiden ostokset kasvoivat viime vuonna 30 %:lla kun sisävaatteiden vain 6 prosentilla.

Mikäli koronasta päästään normaaliin elämään, kulutuksen uskotaan suuntautuvat jälleen mm. painottuen sisäpukeutumiseen ja uusien kenkien hankintaan. Muotikaupan ennustetaan kasvavan edelleen jopa viime vuotta nopeammin noin 3,3 miljardiin euroon, jos koronarajoitukset puretaan ja elämä palaa työpaikoille. Tästä nähtiin esimakua loppusyksystä.

Muoti- ja urheilukaupan barometrin mukaan yritysten suurin huoli on tulevana keväänä toimitusten viivästyminen ja varsinkin tuotannon seisahtuminen Aasiassa. Jo nyt esimerkiksi Kiinassa kokonaisia alueita on eristetty muusta maailmasta. Barometrin mukaan huolta aiheuttaa koronan lisäksi myös rajoitusten aiheuttama kilpailuetu ulkomaisille verkkokaupoille sekä kalliit vuokrat.

Veli-Matti Kankaanpää, toimitusjohtaja, Muoti- ja urheilukauppa, puh. 0400-600 037,
veli-matti.kankaanpaa@textile.fi