Arkisto
Uutiset 13.02.2020
Postin tutkimus suomalaisten verkkokauppakäyttäytymisestä tarkentaa kuvaa suomalaisten omaleimaisuudesta kuluttajina. Kaupan kannalta huomionarvoista on, että 61 % vastaajista ilmoitti, että heidän viimeisin verkkokaupasta ostamansa tavara lähetettiin heille Suomesta, ja 84 % vastaajista ilmoitti, etteivät he palauttaneet viimeksi vastaanottamaansa verkkokauppalähetystä.
Postin loppuvuodesta julkaiseman Suuren verkkokauppatutkimuksen tulokset kertovat positiivista sanomaa suomalaisten verkkokauppakäyttäytymisestä. Liki kaksi kolmesta vastaajasta ilmoitti, että heidän viimeisin verkko-ostoksensa toimitettiin heille Suomesta.
– Kun Amazonin tulosta Suomeen on kohistu jo useampi vuosi, tutkimustulos osoittaa, että suomalaisilla on edelleen vankka luottamus kotimaisiin toimijoihin, arvioi Edun toimitusjohtaja Risto Salo. – Suomalaiset kauppiaat lähtivät verkkoon ehkä vähän muuta maailmaa jäljessä, mutta ovat selkeästi ottaneet ulkomaisten toimijoiden etumatkaa kiinni.
Kotimaiset verkkokaupat ja kivijalassa toimivat yritykset ovat vahvasti edustettuna myös Statistan julkaisemassa tilastossa.
Lähde: Statista
– Muoti- ja urheilukaupassa kotimaisten verkkokauppojen markkinaosuus oli vuonna 2019 kasvussa, vahvistaa Muoti- ja urheilukauppa ry:n toimitusjohtaja Velimatti Kankaanpää. – Tutkimustulos kertoo ilmaston kannalta positiivisesta asennemuutoksesta. Kotimaan sisäiset toimitukset vähentävät ostosten hiilijalanjälkeä huomattavasti verrattuna pitkiin rajat ylittäviin yksittäistoimituksiin.
Postin tutkimuksen mukaan vain 16 % vastaajista oli palauttanut tai palauttamassa viimeksi tilaamansa verkkokauppaostoksen. Yleisesti verkkokaupan palautusprosentteja on pidetty suurempina.
– Tulos on niin ympäristön kuin liiketoiminnankin kannalta oikean suuntainen. Samalla on huomioitava, että verkkokaupan toimitusmallit ovat vasta kehittymässä ja esimerkiksi click and collect -toimitusmalli, jossa tuote tilataan verkossa ja noudetaan myymälän noutopisteestä, on Suomessa voimakkaassa kasvussa. Sen on myös todettu vähentävän palautusmääriä, Salo kertoo.
Palautusmäärät riippuvat paljon siitä, minkä tuoteryhmän tuotteita kuluttaja ostaa.
– Kodintekniikkaa ei juurikaan palauteta, koska tuotteiden teknisiä ominaisuuksia on helppo vertailla ja niitä hankitaan tarpeeseen. Sopimaton koko tai väri ei yleensä muodostu ongelmaksi, sanoo Elektroniikan Tukkukauppiaat ETK ry:n toimitusjohtaja Taina Luukkainen.
Tuote- ja palvelukaupan yhdistys
PL 150
Mannerheimintie 76 A
00251 Helsinki
© Tuote- ja palvelukaupan yhdistys Etu. All Rights Reserved.