Arkisto
Uutiset 10.10.2018
Julkisuudessa luontaistuotealan päälle lyöty epäeettisyyden leima harmittaa alan toimijoita. Pääasiassa etämyynnin johdosta syntyneet mielikuvat kurjistavat kotimaisten yritysten toimintaedellytyksiä. Suomessa liiton jäseninä olevat luontaistuotealan yritykset toimivat kuitenkin yhteisten pelisääntöjen mukaan.
Verkkokauppa on merkittävä osa luontaistuotteiden kauppaa. Vaikka valtaosa verkkokaupasta on kotimaista, on etämyynti vaikuttanut paljon luontaistuotealaan.
– Verkkokauppatutkimuksissa on käynyt ilmi, että etämyynnin trendi on kasvava. Alalla ollaan kuitenkin tyytyväisiä siitä, että vielä valtaosa luontaistuotteiden verkkokaupasta käydään kotimaisten verkkokauppojen kautta, sillä silloin kauppa on normaalin elintarvikevalvonnan piirissä. Silloin tietää, mitä saa, vahvistaa Luontaistuotteiden Tukkukaupan Liiton toimitusjohtaja Jukka Ropponen.
Esimerkiksi Yhdysvalloissa on paljon alan tuotteita edullisesti myynnissä, mikä houkuttelee kuluttajaa. Yhdysvalloissa on kuitenkin myynnissä paljon sellaisia tuotteita, joita EU-alueella ei saa myydä.
– On ostajan vastuulla selvittää, mitä Suomeen saa tuoda. Joillekin tämän velvollisuuden laiminlyönti on aiheuttanut ongelmia rajalla, kun tuotteessa on ollut jotain kiellettyä. EU:n ulkopuolelta ostettaessa tuotteissa voi olla myös ainesosia, joita ainesosalistassa ei ole edes mainittu ja silloin riski on suuri, että tuotteissa on jopa lääkeaineita, kertoo Ropponen.
Alan imagohaaste syntyy pitkälti siitä mielikuvasta, joka syntyy näistä EU:n ulkopuolelta tulevista tuotteista, joissa voi olla mitä vain.
Järjestäytynyt luontaistuoteala pyrkii taistelemaan kaikin voimin tätä väärin toimivaa joukkoa vastaan, koska Suomessa toimivat yritykset toimivat lainsäädännön mukaan.
– Tietysti koko alan maine on silloin ongelmissa, kun julkisuuteen nousee tällaisia tapauksia, harmittelee Ropponen.
Ongelma ei aina ole edes EU:n ulkoraja. Esimerkiksi Virosta johdetaan tilausansa-tyyppisiä tapauksia, joihin kuluttajaviranomaiset Suomessa ovat joutuneet puuttumaan.
Tyypillisesti tällainen ansa on sosiaalisessa mediassa tai uutiskirjeenä tuleva mainos, joka kertoo, että postikulujen hinnalla voi tilata näytepakkauksen, joka maksaa vain muutaman euron. Tilausehdoissa, joita harva kuitenkaan lukee, kuluttaja sitoutuu vuoden tai parin kiinteään sopimukseen, jota yritys alkaa periä.
Taustatrendinä alaa vauhdittaa ihmisten halu pitää huolta itsestään, voida hyvin ja elää terveellisesti. Alan epäeettisestä leimasta huolimatta kuluttajat mieltävät ravintolisät yhdeksi itsestään huolehtimisen osa-alueeksi, sillä vain harva syö edes lähellekään THL:n ravintosuositusten mukaisesti.
Luomu ja ekologisuus ovat luontaistuotteiden käyttäjille tärkeitä arvoja. Yhä suurempi merkitys alalla annetaan myös turvallisuudelle.
Suomessa myytävät tuotteet ovat jatkuvan viranomaisvalvonnan piirissä ja omavalvonta on iso osa yritysten toimintaa.
– On kiinnitetty huomiota esimerkiksi kasviperäisten aineiden jäämiin, kuten raskasmetalleihin. On alalla toimivien yritysten edun mukaista tuottaa asiakkaille turvallisia, puhtaita tuotteita, joita he haluavat ostaa myös tulevaisuudessa, vakuuttaa Ropponen.
Lue myös:
EU haastaa ja mahdollistaa luontaistuotealan kehityksen
Elintason nousu näkyy terveystuotteiden kysynnässä - Case Hankintatukku
Tuote- ja palvelukaupan yhdistys
PL 150
Mannerheimintie 76 A
00251 Helsinki
© Tuote- ja palvelukaupan yhdistys Etu. All Rights Reserved.