Arkisto
Uutiset 12.02.2018
Vaikka tuote- ja palvelukauppa toimii monikanavaisessa ympäristössä, alaa koskeva lainsäädäntö laahaa aikaansa jäljessä. Lainsäätäjä kohtelee fyysisiä ja digitaalisia jakelukanavia erillisinä ja epätasa-arvoisesti, vaikka yrityksille ne ovat yksi, saumaton järjestelmä.
Lainsäädäntö todennäköisesti paranee. Komissio järjesti julkisen kuulemisen, jolla selvitettiin kulutustottumusten muutoksia ja vähittäiskaupan alan parhaita käytäntöjä monikanavaisessa ympäristössä. Jo kuulemisen kysymyksenasettelusta oli havaittavissa nykyisen lainsäädännön ongelmiin havahtuminen ja pyrkimys parempaan. Kuulemisen tulokset ohjaavat komission tulevia lainsäädäntöesityksiä, joiden tarkoitus on poistaa vähittäiskaupan esteitä monikanavaisessa ympäristössä.
Edun kanta on, että kaikista paras lähestymistapa olisi kohdella kaikkia jakelumalleja tasapuolisesti. Verkkokauppaan kohdistuvia erillisiä sääntöjä tulee välttää ja purkaa. Pidemmän päälle kaupankäyntimuodot sulautuvat yhä tiukemmin yhteen, ja aika ajaa säädösten ohi nopeammin kuin uskommekaan.
Kuinka monikanavaisuus muuttaa tuote- ja palvelukaupan ekosysteemiä? Lue toimitusjohtajamme Lauri Pyökärin vieraskynä Kauppalehden verkkosivuilla!
Tuote- ja palvelukaupan yhdistys
PL 150
Mannerheimintie 76 A
00251 Helsinki
© Tuote- ja palvelukaupan yhdistys Etu. All Rights Reserved.