Toimialat
Uutiset 11.06.2018
Kodinkoneala on muuttunut paljon sitten Elektroniikan Tukkukauppiaat ry:n perustamisen 1925. Tänään toimiala kehittyy positiivisesti ja suomalaiselle kuluttajalle on tarjolla monipuolinen, eri hintakategorioita sisältävä tuote- ja palvelutarjonta. Edunvalvonnan haasteena on päämiesten sijoittuminen eri puolille Pohjoismaita. ETK:ssa pohjoismainen yhteistyö nähdään kuitenkin mahdollisuutena.
Kodinkonealan kehitysnäkymät ovat hyvät. ETK toimii suurelle yleisölle välttämättömyyksiksi muodostuneiden hyödykkeiden alalla. Aina tarvitaan kodinkoneita ja -elektroniikkaa – vanha korvataan uudella tuotteella tarpeen niin vaatiessa. Kodintekniikka helpottaa arkea ja mahdollistaa aiempaa vaivattomamman vapaa-ajan.
– Esimerkiksi television suosion romahdusta on povattu jo pitkään, mutta syytä huoleen ei ainakaan vielä ole. Televisio toimii edelleen perheen yhteen kokoajana ja sen äärellä seurataan niin olympialaisia kuin Euroviisujakin, ETK:n toimitusjohtaja Taina Luukkainen kertoo. Kun televisiota kerran katsellaan, siltä odotetaan entistä enemmän. Ruudun koko jatkaa kasvuaan ja sen kautta halutaan myös palveluja.
Tuotteiden keskihinnat ovat laskeneet vuosien ja vuosikymmenten kuluessa. Hintaeroosion myötä yhä edullisemmalla hinnalla saa yhä enemmän ominaisuuksia. Toisaalta myös valikoimat ovat laajentuneet ja eri hintakategorioista löytyy jokaiselle jotain. Positiiviset talousnäkymät vaikuttavat myös kulutukseen.
–Suomessa myydään edullista elektroniikkaa moneen muuhun maahan verrattuna. Suhdannevaihtelut näkyvät niin, että laskusuhdanteessa voidaan ostaa enemmän edullisempaa tavaraa, mutta loppupelissä tuote on aina hankittava, kun tarve on, sanoo Luukkainen.
ETK on maahantuojia ja valmistajia edustava yhdistys. Monia brändejä johdetaan nykypäivänä muualta Pohjoismaista.
– Suomessa henkilöstöä on vähemmän kuin aikaisemmin ja joidenkin brändien osalta maasta löytyy vain myyntiorganisaatio. Haaste kansallisessa edunvalvontatyössä on se, miten muissa maissa toimivat päättäjät saadaan näkemään, että Suomessa tehdään tärkeää työtä, kertoo Luukkainen.
Motivoiminen työhön koko alan yhteiseksi parhaaksi on haastavaa. Luukkaisen mukaan motivointiin liittyy myös toimijoiden kokoluokkaero.
– Yhdistyksessä on isoja maailman laajuisia yrityksiä jäseninä. Ne, jotka eivät vielä ole jäseniä, ovat monesti pienempiä suomalaisia maahantuontiyrityksiä. Ne tuovat suosittuja, tunnettuja brändejä, mutta voivat kokea olevansa liian pieniä vaikuttajia isojen jättien seurassa. On myös helppo ajatella, että isommat hoitavat asiat, jotka sitten valuvat kaikkien hyödyksi.
Haasteita ETK:ssa ei kuitenkaan pelätä. Toiminnan ja kontaktien laajeneminen on mielenkiintoista. Suuri osa viestinnästä ja materiaaleista tehdään kahdella kielellä, suomeksi ja englanniksi. Ainoa, mitä ETK tekee kokonaan Suomeksi on Gotech – Kaikki kodintekniikasta -verkkosivusto.
Samalla pohjoismainen yhteistyö on vahvistunut ja Luukkaisen mukaan on tärkeää, että alan toimijat kuuluvat myös ETK:n pohjoismaisiin sisaryhdistyksiin. Vaikuttamisen paikat ovat Pohjoismaissa yhteisiä, koska lainsäädäntö tulee pitkälti Euroopan Unionista. ETK ja sen sisaryhdistykset kokoontuvatkin säännöllisesti yhteisten asioiden äärelle. Yhdistykset tekevät keskenään tiivistä yhteistyötä muun muassa tilastoinnissa ja edunvalvonnassa.
– On tärkeää, että yritykset tunnistavat yhdistysten tekemän työn tärkeyden. Vain siten pääsemme aitoon dialogiin. Vaatii tuntosarvet koholla olemista, ettei yksikään tilaisuus mene ohi.
Lue myös:
Kodintekniikka-alan keskiössä ympäristö, palvelut ja tietoturva
Tuote- ja palvelukaupan yhdistys
PL 150
Mannerheimintie 76 A
00251 Helsinki
© Tuote- ja palvelukaupan yhdistys Etu. All Rights Reserved.