27.08.2021

Viitasaaren monipuolinen KIPA-kirjakauppa palvelee paikallisia ja alueen kesäasukkaita

– Ennen yrittäjätaivaltani toimin virkamiehenä ja kirjojen lukeminen oli minulle rakas harrastus. Kesällä 1993 minulle tarjoutui mahdollisuus alkaa kirjakauppiaaksi, eikä päätöstä tarvinnut kauaa miettiä. Rakkaasta harrastuksesta tuli siten myös työ.

Kirjakauppa sijaitsee 6200 asukkaan Viitasaaren keskustassa, torin tuntumassa. Kesäisin kauniin Keitele-järven rannalla sijaitsevan Viitasaaren asukasmäärä kasvaa merkittävästi. Alueella on noin 2500 kesäasuntoa, joista reilut 60 % on ulkopaikkakuntalaisten omistuksessa. Valtatien varrella sijaitseva Viitasaari on myös pohjoiseen matkaavien lomalaisten suosittu pysähtymispaikka, mikä sekin lisää osaltaan kesäasiakkaiden määrää.

Monipuolinen tuotevalikoima hämmästyttää asiakkaita

Mervi Rihto työskentelee yrityksessä pääasiassa yksin, mutta työllistää tarvittaessa muutamia tuntityöntekijöitä kiireapuna. 170 neliön liikkeessä on laaja tuotevalikoima. Kirjojen lisäksi kaupassa myydään paperi- ja konttoritarvikkeita, askartelu- ja taiteilijatarvikkeita sekä karttoja, leluja, pelejä ja lahjatavaroita. Lisäksi myymälä toimii Ticketmasterin lipunmyyntipisteenä.

– Pienellä paikkakunnalla ei ole kannattavaa pitää omaa liikettä jokaiselle erikoistavaralle. Myymme kirjojen lisäksi myös muita kirjakaupan valikoimiin sopivia tuotteita. Täällä on tapana, että jos jokin erikoisliike lopettaa, paikkakunnan muut kauppiaat ottavat mahdollisuuksien mukaan lopettavan yrityksen tuotevalikoimaa omiinsa. Näin pyritään pitämään alueen palvelut mahdollisimman monipuolisena.

Monipuolinen tuotetarjonta ja palvelu saa usein hyvää palautetta erityisesti kesäasukkailta ja matkailijoilta.

– Saan usein kuulla ihastuneita kommentteja siitä, kuinka tällaisia perinteisiä monipuolisia kauppoja ei enää löydy mistään. Yksi turisti oli niin innoissaan, että uhkasi ilmoittaa meidät Egenland-ohjelmaan, jossa esitellään matkailun helmiä ympäri maan.  

Kirjat muodostavat noin puolet yrityksen liikevaihdosta. Kaunokirjallisuuden lisäksi kaupaksi käyvät hyvin luonto-, erä- ja sotahistoriaan liittyvä kirjallisuus sekä elämäkerrat. Myös lastenkirjallisuuden osuus on merkittävä. Kesällä jännityskirjallisuuden suosio aina kasvaa. Lisäksi yritys toimittaa paikallisiin kouluihin oppikirjoja ja digitaalista oppimateriaalia.

– Uuden oppivelvollisuuslain astuttua voimaan viime vuoden lopulla, toisen asteen oppimateriaalit tulivat aloitteleville opiskelijoille maksuttomiksi. Onnistuimme tarjouskilpailussa ja toimitamme Pihtiputaan ja Viitasaaren lukioihin uuden opetussuunnitelman mukaiset oppikirjat.

Joulusesongin veroinen kesäkauppa

Kesäkuukaudet ovat lomalaisten ansiosta Viitasaarella vilkasta aikaa. Paras sesonki on juhannuksesta koulun alkuun. Heinäkuu on erityisen vilkas ja joulukuun jälkeen kaupallisesti paras myyntikuukausi.

– Kasvanut kotimaan matkailu on kyllä näkynyt Viitasaarella. Erityisesti tämä ja viime kesä ovat olleet tosi vilkkaita. Myös etätyö ja pitkittyneet vapaa-ajan asunnoilla oleilut ovat näkyneet kaupassa.

– Asiakkaamme ovat kaiken ikäisiä, vauvasta vaariin. Palvelemme paikallisia ja ulkopaikkakuntalaisia, jotka ovat tärkeä asiakasryhmä myös muulloin kuin kesäaikaan. Palvelemme myös yrityksiä, oppilaitoksia ja seurakuntia. Talousalueen ainoana kirjakauppana, meillä on tärkeä rooli harvenevassa kirjakauppaverkostossa.  

Verkkokauppa lisännyt kilpailua oppikirjoissa ja leluissa

Verkkokaupan vahvistuminen näkyy Viitasaaren kirjakaupassa eniten oppikirjojen ja lelujen myynnissä. Rihto uskoo paikkakunnan ja alueen ikäjakauman vaikuttavan kuitenkin siihen, että verkko-ostamisen rooli ei heidän asiakaskunnallensa ole merkittävä.

– Asiakkaista valtaosa haluaa tutustua tarjontaan paikan päällä ja arvostaa henkilökohtaista palvelua. Teemme monenlaista selvitystyötä liittyen asiakkaiden etsimiin tuotteisiin ja tilaamme puuttuvat tuotteet myymälään. Palvelemme asiakasta kokonaisvaltaisesti. Paketoimme lahjaksi annettavat tuotteet lahjapakettiin ja teemme asioita, joita on verkkokaupasta hankalampi saada.

Markkinointia Viitasaareen kirjakauppa tekee lähinnä paikallislehdissä, omissa some-kanavissa Facebookissa ja Instagramissa sekä yhdessä KIPA-ketjun kanssa. KIPA-kirjakauppaketju tuottaa neljä kampanjakuvastoa vuodessa.

Korona-aika on vaikuttanut positiivisesti myyntiin

Korona-aika on kohdellut Viitasaaren kirjakauppaa hyvin. Kauppaa on tarvittaessa tehty postin välityksellä ja tuotteita on toimitettu kotiovelle asti.

– Viime vuonna kesäkuukaudet olivat huomattavasti paremmat kuin edellisvuonna. Tänä vuonna kesä-heinäkuun myynnit ovat vielä viime vuottakin paremmat.

Kauppias toivoo, että kirjojen ja kotimaan matkailun suosio jatkuvat koronan jälkeenkin.

– Toivon myös, että etätyöt mahdollistaisivat vapaa-ajan asunnoilla asumisen pitkin vuotta. Se piristää pienempien paikkakuntien kaupankäyntiä ja edesauttaa palvelujen säilymisen monipuolisina.

Viitasaarella on hyvä yrittää

Viitasaaren kirjakaupan osalta tulevaisuus näyttää hyvältä. Viitasaari on yrittäjämyönteinen paikkakunta, jossa yrittäjän ääntä kuunnellaan.

– Viitasaaren kaupungin, kehittämisyhtiö Witaksen ja Viitasaaren yrittäjien yhteistyö on hyvää ja yrittäjiä tuetaan alueen elinvoimaisuuden säilyttämiseksi. Täällä on hyvä yrittää.

Kauppias Mervi Rihto on kuitenkin jo jonkin aikaa suunnitellut yrityksen myymistä, kunhan vain ostaja löytyy.

– Olen sinä iässä, että jatkajan etsiminen on ollut ajankohtaista jo jonkin aikaa. Vuosi sitten keväällä hyvin alkaneet yrityskauppaneuvottelut tyrehtyivät koronan ”kouriin”. Olen kuitenkin luottavainen, että yritykselleni löytyy jatkaja. Tarvitaan innostunut ja sitoutunut yrittäjä, niin täällä kyllä pärjää.

Kuva ja teksti: Hanna-Liisa Erkheikki