12.04.2021

Tiedolla johtaminen on kaupan liiketoiminnan ytimessä

Tieto asiakkaan tarpeista ja käyttäytymisestä on kautta aikojen ohjannut jalostettuna kaupan alan tuote- ja palvelutarjontaa. 1990-luvulla kanta-asiakaskortit tulivat markkinoille. Segmentointi ja kuluttajaryhmien käyttäytymisen ymmärtäminen oli uutta ja käänteentekevää. Tänä päivänä big data mahdollistaa yksilöllisen asiakasymmärryksen ja asiakaspolun johtamisen jopa emotioiden tasolle. Tieto on palvelualustajättien keskeisin voimavara. Kilpailuetu pohjautuu datan hyödyntämiseen kuluttajien ja tarjoajien yhyttämiseksi. Markkinapaikat eivät omista tuotteita tai logistiikkaketjuja, mutta osaavat luoda osumia kysynnän ja tarjonnan välille. Yksilöity asiakasdata on menestyvien liiketoimintamallin ytimessä. 

Digitalisaation myötä tieto on muuttunut dataksi, joka mahdollistaa tiedon hyödyntämisen informaatioksi ja jalostumisen arvokkaaksi ymmärrykseksi sekä tiedon rajattoman jakamisen. Olennaista on relevantin tiedon tunnistaminen ja sen oikeanlainen hyödyntäminen. Data mahdollistaa ja liiketoimintaälykkyys ohjaa meitä päättämään mitä kannattaa tehdä. 

Edun yhdessä Aalto-yliopiston kanssa tuottaman Tiedolla johtaminen - Datan älykäs ja eettinen käyttö -selvityksen tulokset esitellään neljän YouTube-jakson sarjana, jonka toisessa jaksossa tarkastellaan tiedolla johtamista kaupassa. KTT, työelämäprofessori Lasse Mitronen Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulusta ja KTT, apulaisprofessori Mikko Hänninen Nottinghamin yliopiston kauppakorkeakoulusta esittelevät sarjassa näkökulmia tiedolla johtamiseen, tiedon eri lähteiden tunnistamiseen sekä tiedon jalostamiseen kaupan alan yritysten liiketoiminnan hyväksi.  

Jäikö edelliset jaksot katsomatta? Löydät koko sarjan soittolistana»