25.08.2021

Keops Lasipalatsista yksilöllistä tyyliä ja osaavaa asiakaspalvelua

Keops Lasipalatsi on osa kolmen myymälän optikkoketjua. Lasipalatsin myymälän lisäksi Helsingissä palvelee Keops Esplanadi ja Tampereella Keops Tampere. Vuorinen toimii yrittäjänä Keops Lasipalatsissa yhdessä puolisonsa Jenni Nousiaisen kanssa. Aikaisemmin kauppiaspariskunta, joilla molemmilla on optikon koulutus, toimi kauppiaina Instrumentariumissa Haukiputaalla.

Keskeinen sijainti etuna

Keops myymälät edustavat laatua niin valikoimien laajuudessa ja yksilöllisyydessä, kuin henkilökunnan ammattitaidossa.

–Myymme korkealaatuisia ja yksilöllisiä kehyksiä, hyvää palvelua ja laatua arvostaville kuluttajille. Valikoimassamme on kansainvälisten brändien tarkkaan kuratoidut mallistot. Meiltä asiakkaamme löytävät silmä- ja aurinkolasit, jotka erottuvat massasta.

Keops Lasipalatsi on perustettu vuonna 2017. Sijainti on yhdessä Helsingin ikonisimmista funkkisrakennuksista, paraatipaikalla Mannerheimintiellä. Upea Lasipalatsi on rakennettu vuonna 1936 ja koko liikerakennus läpikävi mittavan peruskorjauksen vuosina 2014–2018. Rakennus entisöitiin alkuperäiseen loistoonsa samalla kun Lasipalatsin yhteyteen rakennettiin uusi taidemuseo Amos Rex. Museon lisäksi Lasipalatsissa sijaitsee kymmenkunta muuta yritystä: erikoiskauppoja, kahviloita ja ravintoloita.

–Sijaintimme on tarkoituksella keskeinen ja tärkeä osa konseptia. Vaikka myymälä on Helsingissä, palvelemme asiakkaita Hangosta Utsjoelle. Kaupungissa vierailevien on helppo tulla meille työmatkoillaan tai asioidessaan muuten pääkaupunkiseudulla. Postitamme valmiit tuotteet tarvittaessa ympäri Suomea.

Toiset puhuvat silmälaseista, toiset tyylistä

Asiakkaat uusivat silmälaseja keskimäärin kahden vuoden välein. Silmälasien ostaminen ilman palvelua on vaikeaa, samoin kuin muiden sellaisten tuotteiden, joita ei hankita päivittäin. Silmälasien ostamiseen liittyy usein näöntarkastaminen ja myös kehyksien valinnassa hyvä asiakaspalvelu on keskiössä. Trendit vaikuttavat ihmisten mieltymyksiin, mutta enemmän silmälaseissa on kyse kunkin omasta tyylistä ja siitä, mitä asusteella halutaan viestiä. Useat asiakkaat eivät tyydy vain yksiin laseihin vaan hankkivat useammat.

–Asiakkaat arvostavat yksilöllistä valikoimaamme ja myymälämme henkilökunnan asiantuntijuutta. Vaikka tyyli ja mieltymykset ovat yksilöllisiä, kehyksien valinnassa luotetaan myös myyjän mielipiteeseen. Kehyksien muodot, mittasuhteet ja yhteensopivuus kasvojen kanssa selviää parhaiten sovittamalla. Ilman sovittamista on vaikeaa varmistua mikä malli sopii parhaiten.

Vuorinen kertoo heidän etsivän ja hankkivan mallistoja kansainvälisiltä messuilta sekä kansainvälisiä merkkejä edustavilta myyntiedustajilta. Korona-aikana suurin osa messuista on peruttu, eivätkä myyntiedustajien vierailut ole olleet aina mahdollisia, mutta se ei ole estänyt kaupantekoa. Poikkeusajoista huolimatta alan valmistava porras on toiminut suhteellisen normaalisti ja uutuuksia on saatu koronasta huolimatta hyvin valikoimaan. Palvelua on mukautettu tilanteeseen sopivaksi ja asiakkaat ovat voineet asioida myymälässä myös yksityisajanvarauksella.

–Toki asiakasvirrat ovat olleet hieman tavallista pienempiä. Liikkumisrajoitukset ja päättäjien suositukset ovat näkyneet heti ihmisten liikkumisessa molempiin suuntiin. Mutta kyllä ihmiset ovat hankkineet silmä- ja aurinkolaseja koronasta huolimatta. Varsinkin kulunut kesä on sujunut mukavissa merkeissä.

Pahimmaksi kilpailijaksi Vuorinen määrittää kotisohvalle jäämisen.

–Jos ihmiset eivät liiku, eivät he myöskään päivitä asusteitaan. Toisaalta Teams-palaverit ovat innoittaneet myös silmälasien päivittämiseen. Kun kohtaat ihmiset päivittäin videopalavereiden välityksellä, silmälasit ovat ainoa asuste, joka näkyy kokonaan. Silmälaseilla voidaan luoda tietynlaista imagoa.

Kivijalkakauppa pitää pintansa digitalisaatiosta huolimatta

Vaikka alalla toimii myös verkkokauppoja, Vuorinen ei koe niiden uhkaavan kivijalkamyymälöiden asemaa.

–Digitalisaatio ja verkon merkitys näkyy mm. siinä miten asiakkaat etsivät tietoa jo ennen myymälään tuloa. On sekä valmistajan että jälleenmyyjän intressi, että tietoa löytyy. Samoin vastuu oikeanlaisesta tiedosta on molemmilla portailla. Tuotantoketjujen läpinäkyvyys ja arvoketjun vastuullisuus ovat myös aikaisempaa tärkeämpiä asioita valveutuneille asiakkaille.

Viiden vuoden säteellä Vuorinen uskoo myös verkon yli tapahtuvien palvelumuotojen lisääntyvän. Etänäöntarkastukset ja -lausunnot sekä digitaaliset kuvantamiset ovat teknisesti jo mahdollisia.

–Yksilöllisiä laseja voidaan myös tulostaa. Asiakas voi itse valita mallin ja värin ja kehys tulostetaan asiakkaan kasvojen mittasuhteiden mukaan.

Optikkoliikkeen markkinoinnissa digitaaliset kanavat ovat jo laajasti käytössä.

–Digimarkkinointi ja sosiaalinen media näyttelevät tärkeää roolia markkinoinnissa. Seuraamme trendejä tarkkaan ja olemme siltä osin yksi suunnannäyttäjä Suomessa. Digitaalisten kanavien avulla löydämme kohderyhmämme tehokkaasti. Tärkein markkinointikeino on kuitenkin edelleen tyytyväiset asiakkaat.

Erikoiskauppa tarjoaa palvelua

Vuorinen valittiin keväällä NÄE ry:n hallituksen puheenjohtajaksi. NÄE ry on Edun toimialajärjestöihin kuuluva yhdistys, joka edustaa optikko-, silmälääkäri- ja silmälaboratoriopalveluita tuottavia optikkoliikkeitä, alaa palvelevia valmistajia, maahantuojia, tukkukauppoja sekä henkilö- ja koulutusorganisaatioita. NÄE ry:n tavoitteena on, että laadukkaat näkemisen tuotteet ja silmäterveyden palvelut ovat tasapuolisesti ja kustannustehokkaasti kaikkien suomalaisten saatavilla.

–Korona-aikana ihmiset ovat huomanneet, kuinka kuollutta kaupunkikeskustoissa on välillä ollut. Meidän kauppiaiden yhteinen intressimme on muistuttaa kuluttajia siitä, että heidän kulutustavoillansa on väliä. Kaikki varmasti haluavat, että monipuoliset palvelut ja myymälät säilyvät myös kivijalassa. Asiakaspalvelu onkin kivijalkamyymälöiden tärkein kilpailuetu.  

Teksti ja kuvat: Hanna-Liisa Erkheikki