18.08.2021

Kemin Kenkä-Keskuksen yrittäjä Petri Kyllönen käy kauppaa sukunsa jalanjäljissä

–Minusta piti tulla historioitsija, mutta ajauduin alalle ja jatkamaan alun perin isoisäni perustamaan kauppaa. Olen kasvanut kenkäkaupassa. Ala-asteella tulin tänne aina koulun jälkeen päivähoitoon. Opin kirjoittamaan numerot hinnoittelemalla sukkia. Numero kakkonen oli vaikea koska kauppaa silloin pyörittänyt tätini opetti sen eri tavalla kuin koulussa, kertoo itsekin paikallisessa kauppaoppilaitoksessa opettajana toiminut Kyllönen. 

Jokaiselle jotakin

Pienen kaupungin kenkäkaupasta löytyy kenkiä moneen makuun ja käyttötarkoitukseen, arkeen ja juhlaan; kauniita juhlakenkiä, käytännöllisiä kävelykenkiä, tennareita sekä trendijuttuja ja erikoisuuksia rullattavista ballerinoista masain-kenkiin. Myynnissä on myös jalkineisiin liittyviä lisätarvikkeita sekä laukkuja. 

–Olisi helppoa, jos voisi keskittyä kapeaan segmenttiin ja myydä jalkineita 40-vuotiaille työssä käyville kaupunkilaisnaisille, mutta pienellä paikkakunnalla ei ole varaa sellaiseen luksukseen. Pitää palvella kaikkia paikallisia. Tarjonnan on vastattava asukaspohjan tarpeisiin. 

Laadukkaita tuotteita ja palvelua

Kenkä-Keskuksen pitkä menestys perustuu laadukkaaseen tuotteeseen ja hyvää palveluun. Kyllönen tuntee asiakaskuntansa ja osaa ostaa kansainvälisiltä messuilta paikalliseen makuun sopivia jalkineita. Korona-aikana messuille ei ole ollut mahdollista matkustaa, joten ostot ovat tapahtuneet etäyhteyksillä. Verkosta ostamisessa on omat haasteensa. Jalkineiden laadusta on vaikea saada käsitystä, kun kenkiä ei pääse koskettamaan. Kuvat voivat olla jopa muokattuja eivätkä kerro koko totuutta. 

–Haluan myydä hyvää tavaraa, en kertakäyttötavaraa tai epämukavia jalkineita. Minut on kouluttanut alalle tätini, joka toimi kauppiaana täällä ennen minua. Hän opetti, että joka ilta pitää olla sellainen olo, että ovesta on mennyt ulos sellaista tavaraa, jonka laadun kanssa ei tule ongelmaa, kertoo Kyllönen.

Sopivan kengän löytäminen ei ole asiakkaallekaan itseohjautuvaa tai yksinkertaista. Jalat, mieltymykset ja tarpeet ovat hyvin yksilöllisiä. Kaikki kengät eivät todellakaan sovi jokaiseen jalkaan. Kenkämyyjän tehtävänä on nähdä mikä sopii kenellekin. Joskus asiakkaan maku ja jalan malli eivät kohtaa.

–Asiakkaan astuessa sisään pitää tehdä nopea tarvekartoitus, analysoida asiakkaan jalan malli ja päätellä millainen jalkine tuohon jalkaan voisi sopia. Pitää osata lempeästi ohjailla ostopäätöstä siihen suuntaan, että hankinta on järkevä ja jalkineet ovat sellaiset, jotka palvelevat käytössä pitkään, eivätkä vain näytä hyvältä. Usein asiakas itse valitsisi liian pienen koon. Jos joku osaisikin tehdä siron kengän, joka on sisältä leveä, hän olisi miljonääri, kertoo Kyllönen.

Asiakkaat arvostavat Kenkä-Keskuksen hyvää palvelua. Monet Kyllösen asiakkaat ovat entisten asiakkaiden lapsia ja lapsenlapsia. 

–Lähes joka päivä joku asiakas sanoo, että ei tuolta marketista löydä kenkiä, kun siellä ei ole palvelua.

Tukea yrittäjien verkostosta

Pienellä paikkakunnalla motivoitunutta ja asiantuntevaa henkilöstöä ei kuitenkaan ole täysin ongelmatonta löytää, vaikka paikallinen ammattioppilaitos kouluttaa kaupan alan ammattilaisia. Kyllönen on toiminut oppilaitoksessa myös opettajana. Opiskelijat arvostavat opettajan omaa kokemusta alalta ja motivoituneet opiskelijat oppivat kyllä myyntityön. Myös yhteistyö alueen muiden yrittäjien ja kauppiaiden kanssa on hedelmällistä ja tiivistä. 

–Jaamme kokemuksia ja tietoa, sekä teemme yhteistyötä eri tavoin. Aikaisemmin työllistimme läheisen vaatekaupan kanssa jopa yhteisen myyjän. Se oli win-win kaikille. Työntekijä sai täydet työtunnit ja molemmat erikoiskaupat tarvittavan lisäresurssin, kertoo Kyllönen.

Korona-aikana kulut on pitänyt karsia minimiin ja Kyllönen pyörittää myymälää nyt omin voimin. Kauppa on auki kuutena päivänä viikossa, joten työtunteja ei parane laskeskella. 

–Asun maalla ja vietän työn vastapainoksi paljon aikaa luonnossa. Lähimetsät ovat tulleet viime aikoina tutuksi, kertoo Kyllönen. 

Asiakasvirrat vilkastuvat pikkuhiljaa

Kun korona iski maaliskuussa 2020, kauppa hiljeni täysin. Aikaisemmin koettuihin lamoihin verrattuna tilanne oli erilainen. Lama-aikana asiakkaat etsivät halvempia tuotteita. Korona-aikana hinta ei ole ollut ongelma. 99 prosenttia kauppaan sisään astuneista ostaa jotain. Koronauutiset sen sijaan vaikuttavat välittömästi. Ruotsin rajan läheisyys on tuonut alueelle myös lisää koronajännitystä, kertoo Kyllönen. 

Tällä hetkellä kauppias katsoo kuitenkin valoisasti tulevaan. Ylioppilasjuhlat ja muut juhlat ovat tuoneet kauppaan liikennettä. Heinäkuussa myymälään ovat palanneet myös ruotsinkieliset asiakkaat länsirajan takaa. Pääasiassa asiakkaat ovat tänä kesänä kuitenkin olleet kotimaisia. 

–Koronaa edeltäviin asiakasmääriin ei olla palattu. Risteilyalukset eivät liiku, eikä huopatossuja tai muita paikallisia erikoisuuksia ostavia kiinalaisia tai lämpimiä talvikenkiä ostavia venäläisiä ole näkynyt, Kyllönen jatkaa. 

Näköalapaikalla yhdistyksen toiminnassa

Kyllönen on ollut aktiivisesti mukana myös alan edunvalvontaliittojen toiminnassa. 90-luvulla Kyllönen edusti silloisessa Suomen kenkäkauppiaiden liitossa sekä sittemmin Muotikaupan liiton ja nykyisen Fashion Finlandin hallituksissa. 

–Se oli hyvä näköalapaikka, mutta kaikki hyvä kestää aikansa. Vaikka ala oli ennen isompi, kaikki kauppiaat tunsivat toisensa. Tavattiin messuilla ja vaihdettiin kokemuksia. Nykyisin kaikilla on kiire ja ostot tehdään tehokkaasti ostopäivillä, kuvailee Kyllönen. 

Kenkäkauppojen määrä on viime vuosina pienentynyt ja pienentyy entisestään, kun Kesko lopettaa K-kenkäkaupat. Monilla pienillä paikkakunnilla kenkiä myydään enää marketeissa ja tavarataloissa. 

Ulkona liikkumisen trendi vaikuttaa myös kenkäkauppaan

Juhlien peruuntumiset, etätyö ja kotikeskeinen elämä näkyy kenkäkaupassa. Jo entuudestaan mukavia kenkiä arvostavat suomalaiset tekevät entistä käytännöllisempiä hankintoja. Koronan myötä luonnossa liikkumisen löytäneet haluavat entistä mukavampia jalkineita. Juhlakenkiä hankitaan vain tarpeeseen. 

–Asiakkaat ovat varovaisia myös värien suhteen, vaikka monen värikkään juhlavaatteen kruunaisi hienosti vaatteen värejä korostavat kengät. Musta juhlakenkä on monelle turvallinen valinta. Niitä on oltava moneen eri jalkaan. Vaikka kyllä meiltä löytyy myös kenkiä kauden trendiväreissä, täydentää Kyllönen. 

Keskustelu keskeytyy useampaan otteeseen, koska kaupan ovipumppu laulaa. Vaikka kello on vasta vähän, sisään piipahtaa asiakkaita erilaisten kenkätarpeiden kanssa.  

–Avaan joka arkiaamu kaupan kello yhdeksän, vaikka muut kummastelevat pitkiä aukioloaikoja. Aamutunnit ovat kuitenkin osoittautuneet kaupallisiksi. Asiakkaat arvostavat sitä, että voivat piipahtaa kenkäkaupassa esimerkiksi matkalla töihin, lisää Kyllönen.

 

Teksti ja kuva: Hanna-Liisa Erkheikki