20.08.2021

Aito luontaistuotekauppa terveyden ja hyvinvoinnin asialla

Munkkiniemen Puistotie 9:ssä on toiminut terveys- ja luontaistuotekauppa vuodesta 1972 alkaen. Tarjolla on laaja terveystuotevalikoima alan laadukkaita ja tutkittuja luontaistuotteita, sekä luonnonmukaista kosmetiikkaa. Valikoimaan kuuluvat myös ketjun omat Aito-merkkiset tuotteet, joille on myönnetty Avainlippumerkki. Myymälästä saa myös hoitolapalveluita sekä hivenainemittauksia, jotka toteutetaan yhdessä asiantuntevien kumppaneiden kanssa.  

–Munkkiniemessä on kylämainen tunnelma. Asiakkaamme ovat pääasiassa lähialueilla asuvia ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneita oman terveyden vaalimisesta. Heille on tärkeää, että terveystuotteita ja asiantuntevaa palvelua saa omalta alueelta, tutusta ja turvallisesta liikkeestä.

Kotimaisten ja tehokkaiden Aito-tuotteiden suosio saa tosin paikalle asiakkaita myös kauempaa, jopa ulkomailta.

–Terveystuotteet kiinnostavat kaikenikäisiä ihmisiä vauvasta vaariin. Naisasiakkaita on perinteisesti miehiä enemmän, mutta nykyisin varsinkin nuoret miehet ovat yhä enemmän kiinnostuneita terveellisistä elämäntavoista ja laadukkaista ja turvallisista ravintolisistä. Kaukaisimmat kanta-asiakkaamme ovat Gambiasta asti.

Neljännesvuosisata terveystuotealalla

Suomen bionatura Oy:n omistava yrittäjä Katja Kelaranta on toiminut terveystuotealalla 25 vuotta. Kokemusta on kertynyt niin tavarataloissa kuin ostoskeskuksissa sijaitsevista myymälöistä. Kelarannalla on luontaistuotealan ammatillinen koulutus Provita Oy:sta. Nykyisin terveystuotealan koulutusta tarjoaa Taimi koulutus. Kelaranta toimi aikaisemmin myyjänä Munkkiniemen liikkeessä. Kaupan edellisen omistajan Liisa Heleniuksen jäädessa eläkkeelle kaksi vuotta sitten, Kelarannalle tarjoutui tilaisuus ryhtyä yrittäjäksi.

–Meille on sydämen asia palvella asiakkaitamme vankalla ammattitaidolla ja pitkällä kokemuksella. Tavoitteenamme on edistää asiakkaiden kokonaisvaltaista hyvinvointia. Kuuntelemme asiakkaitamme ja otamme huomioon juuri heidän yksilölliset tarpeensa. Oikean tuotteen löytämiseksi on huomioitava mahdolliset allergiat, sairaudet ja jo käytössä olevat muut lisäravinteet ja lääkitykset.

Terveystuoteala on kasvava ala

Suomalaiset ovat alkaneet ymmärtämään luontaistuotteiden sairauksia ennaltaehkäisevän vaikutuksen ja ovat myös yhä enemmän kiinnostuneita vaihtoehtoisestä lääketieteestä.

–Terveyden hoitaminen on paljon halvempaa, kuin sairauden hoitaminen ja monet asiakkaamme ymmärtävät sen. Yhä useampi kyseenalaistaa kliinistä lääketiedettä tai hakevat rinnalle luonnonmukaisia hoitomuotoja. Moni kokee jäävänsä vaivojensa kanssa ilman apua ja he arvostavat, että heitä kuunnellaan.

Alalla on yleistä, että myymälät henkilöityvät kauppiaidensa mukaan, eikä asiakaspalvelun roolia voi liikaa korostaa. Kilpailu on kova, alalle on tullut viime vuosina useampia kotimaisia ja kansainvälisiä verkkokauppoja. Lisäksi oikean tuotteen valitseminen vaatii asiantuntemusta.

–Se, että tunnemme asiakkaamme tarpeet ja osaamme auttaa oikean tuotteen valinnassa, auttaa meitä säilyttämään markkina-asemaa, kun marketit ja muut itsepalvelukaupat valtaavat alaa. Asiakkaat tulevat tänne Wikipedian ja milloin minkäkin tietolähteen kanssa, mutta eivät silti aina tiedä mitä etsivät. Meidän tehtävänämme on osata kertoa heille mikä tuote sopii heille. Asiantunteva asiakaspalvelu on paras kilpailuetu kivijalkamyymälöille, koska verkkokaupassa asioidessa pitää itse tietää minkä tuotteen valitsee. Terveystuotteita ei kannata ostaa sokkotiedon varassa.

Parhaiten myyviä tuotekategoria Munkkiniemessä ovat erilaiset maitohappotuotteet sekä vatsan hyvinvointia edistävät tuotteet.

–Yhdeksän kymmenestä asiakkaasta etsii apua vatsavaivoihin. Nykyiset elintavat ja ruokavalio pistävät vatsat koville.

Verkkokauppamaista palvelua kivijalassa

Kelaranta kertoo myös itse harkinneensa verkkokaupan perustamista, mutta koska pyörittää kauppaa yksin, resurssit eivät ole siihen toistaiseksi vielä riittäneet. Yhtiökumppanina oleva puoliso toimii tarvittaessa apuna. Kelaranta arvioi, että heinäkuussa voimaan tullut arvonlisäuudistus hillitsee hieman luontaistuotteiden tilaamista verkosta.

–Palvelemme asiakkaitamme myös verkkokaupan tavoin. Kanta-asiakkaat soittavat tai viestittävät minulle mitä tuotteita tarvitsevat ja kerään tuotteet valmiiksi. Toimitamme ne tarvittaessa myös kotiin. Erityisesti korona-aikana kaikki keinot ovat olleet käytössä, jotta pystymme palvelemaan asiakkaita turvallisesti.

Munkkiniemen puistotiellä on yhteisöllinen pikku kaupungin tunnelma. Kaupat, kahvilat ja ihmiset tuntevat toisensa.

–Asiakkainamme on paljon alueen vanhuksia. Joskus heidän palvelemisensa on kaupantekoa monipuolisempaa. Toimittaessamme tuotteita vanhuksille kotiin, saatamme auttaa heitä myös jonkin muun arkipäiväisen ongelman kanssa. Jos jotakuta ei näy vähään aikaan, alamme kyselemään, että onhan kaikki varmasti hyvin.

Erikoiskaupan asialla

Myymälän kassapöydällä on Suomitalkoot.fi -kyltti. Aito Munkkiniemi on mielellään mukana edistämässä erikoiskaupan asiaa.

–Haluamme muistuttaa ihmisiä, että paikallisten palveluiden säilyvyyden vuoksi ihmisten kannattaa käyttää niitä. Palveluiden säilyminen ei ole itsestään selvää. Haluamme myös aina mahdollisiiksien mukaan myydä suomalaisia tuotteita. 

Aito Munkkiniemen yrittäjää ei parin viime vuoden aikana ole kiusannut vain korona. Ensin taloyhtiön yllätyksenä tullut julkisivuremontti säkitti myymälän piiloon ohikulkijoilta. Tätä seurasi tietoturvahyökkäys, joka sekoitti kassajärjestelmän. Vuoden alku oli valitettavan hiljainen ja kesähelteet tuntuivat karkottavan loputkin asiakkaat.

–Jos tämä ei olisi kutsumusammatti, niin olisi voinut tulla jo seinä vastaan. Tavarapeli tuo myös oman haasteensa. Tukkurit antavat yleensä kahden viikon maksuajan tuotteille, joten valikoima pitää suhteuttaa siihen. Jos kauppa ei käy, se näkyy hyllyillä.

Myymälän ilme osana markkinointia

Nyt puistotiellä näkyy kuitenkin liikennettä ja ihmiset ovat uskaltautuneet liikkeelle. Kauppias uskoo alan ja oman myymälänsä tulevaisuuteen. Kelaranta on havainnut paikallisen markkinoinnin myös tehokkaaksi tavaksi lisätä tuotteiden kysyntää. Nähtäväksi kuitenkin jää, miten kuluttajat alkavat löytämään markettien luontaistuotevalikoimat.

Aito hyvän olon kaupoilla on yhteinen asiakaslehti, jossa kerrotaan yhteismarkkinointituotteista. Kelaranta ylläpitää myös myymälän omia some-kanavia, jotka ovat tehokas tapa olla vuorovaikutuksessa asiakaskunnan kanssa. Kelaranta myös somistaa myymälää aina vuoden ajan teemojen mukaisesti.

–Saamme hyvää palautetta, kun näyteikkuna ja myymälän ilme uusiutuu juhlapyhien ja muiden ajankohtaisten teemojen mukaan. Halloween-koristeet ja paikallisen runoilijan runot ikkunassa saavat hymyn ihmisten huulille, kertoo Kelaranta.

 

Kuva ja teksti: Hanna-Liisa Erkheikki