Toimialat
Uutiset 09.08.2017
Kodintekniikan kauppa kasvoi 11,1 prosenttia vuoden 2017 ensimmäisellä puoliskolla. Suurimpia kasvulukemia nähtiin ultra hd -televisioissa (118,1 %), älykelloissa (53,6 %), hifi- ja mobiilikuulokkeissa (49,7 %), kelloradoissa (36,1 %), soundbar-kaiuttimissa (31,3 %) sekä järjestelmäkameroissa (54,6 % ja 30,9 %). Positiivinen vire jatkuu myös matkapuhelimien (16,5 %), älypuhelimien (13,6 %) sekä isojen kodinkoneiden (7,5 %) ja pienten kodinkoneiden (6,3 %) kaupassa.
Tiedot käyvät ilmi kodintekniikkaindeksistä 1-6/2017.
Televisiota ostavat päätyvät yhä useammin ultra hd -malliin, ja kaikista televisiosta niiden osuus on jo hieman yli puolet (51,3 %). Televisioiden kokonaismyynti nousi 27,1 prosenttia ja keskihinta 8,3 prosenttia, joten keskihinta on nyt 629 euroa. Myyntiä on kasvattanut siirtyminen isompiin, yli 55 tuuman kuvaruutuihin sekä halu hyödyntää suoratoistopalveluita, kuten Yle Areena, YouTube ja Netflix, kertoo ETK ry:n elektroniikka-jaoston puheenjohtaja Markus Nummisalo.
Musiikki kuunnellaan yhä useammin älypuhelimesta. Tästä kertoo pitkään jatkunut kasvu langattomien monihuone- (20,6 %) ja bluetooth-kaiuttimien (24,7 %) sekä etenkin hifi- ja mobiilikuulokkeiden (49,7 %) ryhmissä. Tv-ääntä kohentavien soundbar- ja soundbase-kaiuttimien myynti kasvoi sekin 31,3 prosenttia.
Kamerakauppa on kääntynyt pitkän alamäen jälkeen pirteään nousuun. Eniten myyntiä kasvattivat peilittömät järjestelmäkamerat (54,6 %) ja peilietsinkamerat (30,9 prosenttia). Pelittömien osuus järjestelmäkameroista on kappalemäärissä mitattuna 37,6 prosenttia ja myynnin arvon mukaan laskettuna 34,2 prosenttia. Action-kameroiden suosio jatkoi sekin nousuaan (20,3 %).
Älypuhelimien kauppa jatkuu vilkkaana, ja niitä myytiin vuoden 2017 ensimmäisellä puoliskolla 1087956 kappaletta. Kasvussa ovat niin myynnin arvo (13,6 %) kuin kappalemäärätkin (12,0 %). Älykelloja ostettiin vuoden ensimmäisellä puoliskolla 88976 kappaletta, ja kasvua nähtiin sekä myynnin arvossa (53,6 %), kappalemäärissä (17,9 %) että keskihinnassa (30,3 %). Tietokoneiden myynti kasvoi 9,6 prosenttia, mutta tablettien laski 16,5 prosenttia.
Isojen kodinkoneiden myynnissä positiivinen vire jatkuu viime vuoden hyvän kehityksen jälkeen. Kuluttajien luottamuksen kasvu omaan talouteen sekä rakentamisen nousukausi ovat siivittäneet vuoden ensimmäisen puoliskon 7,5 prosentin kasvuun. Keskimääräistä suurempaan kasvuindeksiin ylsivät kuivausrummut (15,9 %). Niiden ostopenetraatio on parempi kuin pesukoneiden, joten pesukoneen ja kuivausrummun yhdistelmiä eli pesutorneja ostetaan enemmän kuin pesukoneita. Liesien (10,1 %) sekä uunien ja induktiotasojen (9,6 %) myynnin kasvu johtuu pitkälti rakentamisen noususuhdanteesta, arvioi ETK ry:n Isot kodinkoneet -jaoston puheenjohtaja Esa Silver.
Pienten kodinkoneiden myynti kasvoi 6,3 prosenttia vuoden ensimmäisellä puoliskolla. Euromääräistä myyntiä tarkasteltaessa positiivisiin lukemiin ylsivät pölynimurit (24,1 %) ja kahvinkeittimet (8,4 %). Vaikka muissa kategorioissa päädyttiin miinusmerkkiseen kehitykseen, keskihinnat nousivat kaikissa tuoteryhmissä ensimmäisen vuosipuoliskon aikana, kertoo ETK ry:n Pienet kodinkoneet -jaoston puheenjohtaja Markus Romu.
Lue lisää Gotech.fi
Tuote- ja palvelukaupan yhdistys
PL 150
Mannerheimintie 76 A
00251 Helsinki
© Tuote- ja palvelukaupan yhdistys Etu. All Rights Reserved.