Verkkokaupan kehitys jäänyt ennusteista – ostovoiman lasku ei selitä
Pandemia-aika suosi verkko-ostamista, mutta verkkokaupan loikka jäi kauaksi ennusteista. Muodin verkkokaupan arvo on kasvanut neljänneksen koronaa edeltävään vuoteen 2019 verrattuna, mutta urheiluvaatteiden, kenkien ja välineiden verkko-ostokset jopa alittavat pandemiaa edeltävän tason. Vielä kolmevuotta sitten ulkomaisen verkkokaupan markkinaosuuden ennustettiin nousevan jopa 40 % suomalaisten ostoskorista.
Muodin EU verkkokauppa Suomeen laski viime vuonna -10,4 %. Muodin verkko-ostokset kääntyivät laskuun maaliskuussa 2022 ja laskivat sen jälkeen joka kuukausi vuoden loppuun saakka. Muodin kivijalkakauppa sen sijaan kasvoi 7,4 % vuonna 2022. Ostovoiman lasku ei selitä nimenomaan verkko-ostamisen laskua.
”Korona jäi ihmisten mielistä helmikuun lopussa viime vuonna ja asiakkaat palasivat tavarataloihin, kauppoihin ja kauppakeskuksiin”, tiivistää toimitusjohtaja Veli-Matti Kankaanpää Muoti- ja urheilukauppa ry:stä
Muodin EU verkko-ostosten arvo oli vuonna 2022 yhteensä 24,1 % suurempi verrattuna pandemiaa edeltävään vuoteen 2019. Suomalaiset verkkokaupat tekivät markkinaosuusvaltauksen, sillä suomesta muodin verkko-ostokset kasvoivat pandemian aikana 119 %.
Urheilun tuotteiden verkkokauppa Suomeen laski -28,0 % vuonna 2022. Urheilun verkkokauppa kasvoi vain marras- ja joulukuussa. Urheilun verkkokaupan arvo oli -3,3 % pandemiaa edeltävän vuoden 2019 arvoa alempana.
Yhteensä EU muodin ja sportin verkko-ostosten arvo EU maista on kasvanut 20,7 % vuodesta 2019.
Suomalaiset ostivat vuonna 2022 muodin ja urheilun tuotteita yhteensä 4,6 miljardilla eurolla. Muodin verkko-ostosten arvo EU maista oli 429 milj. euroa ja Suomesta 133 miljoonaa euroa. Urheilukaupan tuotteiden EU verkko-ostosten arvo oli 90 miljoonaa euroa.
Lisätietoja: Velimatti Kankaanpää, toimitusjohtaja, Muoti- ja urheilukauppa ry, +358 400 600 037, velimatti.kankaanpaa@muotijaurheilukauppa.fi