22.09.2023 Muoti- ja urheilukauppa ry

Muotikaupan arvo kasvoi mutta ostomäärät putosivat

Suomessa muotikauppa on kasvanut, vaikka muissa Pohjoismaissa muodin kulutus on laskenut jo jonkin aikaa. Suomessa kuluttajat ovat reagoineet laskusuhdanteeseen ostamalla vähemmän tuotteita.

Muotikaupan arvo kasvoi elokuussa +1,8 % ja on kasvanut alkuvuonna + 4,9 %. Muodin kivijalkakauppa kasvoi elokuussa + 2,3 % ja verkkokauppa + 10,8 prosenttia.

Erityisen pirteää on ollut kenkäkaupan kasvu. Kenkämyynti on kasvanut vuoden alusta elokuun loppuun + 9,7 % ja verkkokauppa + 20,6 %. Matkustusbuumi on kasvattanut laukkujen myyntiä elokuun lopppuun + 26,3 %.  

Kuluttajien luottamus on alamaissa kaikissa Pohjoismaissa, mutta vain Suomessa muotikauppa on kuluvana vuonna kasvanut. ”Muissa EU maissa ei koettu korona-aikana samanlaista muotikaupan romahdusta kuin Suomessa. Paloutuneen kysynnän vaukutukset näkyvät vieläkin”, vahvistaa Muoti- ja urheilukauppa ryn toimitusjohtaja Veli-Matti Kankaanpää.

Toisaalta kysyntä patoutuu jälleen, nyt inflaation vuoksi. Raaka-ainekustannusten nousu on tänä vuonna näkynyt kuluttajahinnoissa. Vaikka myynnin arvo on kasvanut + 4,9 %, myyntimäärät ovat laskeneet vuoden alusta yhteensä  - 8,9 prosentilla ja pelkästään elokuussa -13,4 %.

Volyymipudotus tulee todennäköisesti korjautumaan, toteaa Kankaanpää.

Odotukset loppuvuoteen

Alalla uskotaan varsinkin verkkokaupan kasvavan loppuvuonna. Asiakkaiden määrän kasvu yllätti alkuvuonna, mutta asiakkaiden määrän väheneminen on kasvanut huoli.

Hintojen nousun ja kuluttajien ostovoiman hiipumisen pelätään näkyvän kaupoissa loppuvuonna. Kesäkelien jatkumisen vuoksi syyskauden myynnin hidas käynnistyminen myös huolettaa.

 

Suomalaisten ennustetaan vuonna 2023 ostavan muoti ja urheiluvaatteita, -kenkiä, kodintekstiileitä ja laukkuja yhteensä 4,1 miljardilla eurolla ja urheiluvälineitä 530 miljoonalla eurolla. Verkko-ostosten arvon ennustetaan nousevan 650 miljoonaan euroon.

 

Tiedot perustuvat Muoti- ja urheilukauppa ryn tilastoihin ja barometriin