Uutiset 13.12.2017

Verkkokaupan arvonlisäverotus uudistuu – voimaantuloa saadaan odottaa


Verkkokaupan arvonlisäverouudistus pienentää yritysten hallinnollisia kustannuksia, parantaa kilpailukykyä ja yhdenvertaistaa EU:n sisäisen ja ulkopuolisten maiden kanssa käytävän tavaroiden verkkokaupan verotusta. Lisäksi arvonlisäveronkannon minimirajasta luovutaan. Uudistus on merkittävä suomalaiselle tavara- ja palvelukaupalle, mutta voimaantuloa saadaan odottaa vuoteen 2021.

EU-maiden valtiovarainministerit ovat päässeet sopimukseen verkkokaupan arvonlisäverotuksen uudistamisesta. Uudistuksen tavoitteena on yksinkertaistaa arvonlisäveron maksamista eri EU-maihin. Uudistuksessa sähköisten palvelujen erityisjärjestelmä MOSS laajenee koskemaan myös muita palveluja sekä tavaroiden verkkokauppaa sisämarkkinoilla ja EU:n ulkopuolisten maiden kanssa.

Suomalaisille verkkokaupoille uudistus avaa laajentumisen mahdollisuuden.

- Käytännössä yritysten ei enää tarvitse rekisteröityä erikseen VAT-velvollisiksi niihin EU-maihin, joihin tuotteiden myyntiä tapahtuu, kertoo toimitusjohtaja Lauri Pyökäri Suomen Tukkukauppiaiden Liitosta.  

Vähintään yhtä hyvänä kaupan piirissä nähdään päätös luopua arvonlisäveron minimirajasta EU:n ulkopuolisessa verkkokaupassa. Kiinasta ostetuista tuotteesta joutuu jatkossa maksamaan arvonlisäveron kuten Suomesta ostetustakin. 

- Huono uutinen on, että uudistus tulee voimaan vasta vuonna 2021. Nopeasti muuttavassa kaupankäyntiympäristössä kolmen vuoden siirtymä on liian hidas, harmittelee Pyökäri.

Nykyisin Suomeen saa tuoda ilman arvonlisäveroa alle 22 euron arvoiset tuotteet ja pienin kannettava arvonlisävero on viisi euroa. EU:n ulkopuolelta tulevista paketeista 79 % on tällaisia ns. vähäarvoisia lähetyksiä. Tullin mukaan peräti 65 % yli 22 euron arvoisista lähetyksistä jää arvonlisäverokannon ulkopuolelle, koska pakettien myyjät merkitsevät tavaran arvon todellista arvoa alhaisemmaksi. Näin toimitaan, jottei paketti joutuisi tullivalvonnan kohteeksi.

- Esimerkiksi kuluttajien vaate- ja kenkäostokset EU:n ulkopuolelta ovat kasvaneet 71 % kuluvana vuonna. Jos viime vuonna pakettituonnista jäi saamatta verotuloja Suomeen arviolta yli viisi miljoonaa euroa, kasvutahti huomioiden kolmessa vuodessa ehditään menettää huomattava määrä verotuloja, arvioi toimitusjohtaja Velimatti Kankaanpää Tekstiili- ja muotialat TMA ry:stä.

Muotikaupan lisäksi tullin ohi kulkee myös vähäarvoiseksi merkittyä pienelektroniikkaa.

- Elektroniikan verkko-ostaminen erityisesti Aasiasta kasvaa nopeasti. Olisi kaikkien etu, että arvonlisäveron minimirajasta luovuttaisiin viipymättä, sanoo myös toimitusjohtaja Taina Luukkainen Elektroniikan Tukkukauppiaat ry:stä.

JAA