Uutiset 02.01.2020

Urheilukaupan toimijat samaan yhdistykseen


Urheilun Vähittäis- ja Tukkukauppa UVT ry sulautui Muoti- ja urheilukauppa ry:hyn palvellakseen jäseniään entistä paremmin.

 

Vuoden vaihteessa Urheilun Vähittäis- ja Tukkukauppa ry UVT lakkautettiin ja sen jäsenet saivat liittyä isompaan Muoti- ja urheilukauppa ry:hyn.

Muoti- ja urheilukauppa ry:n toimitusjohtaja Veli-Matti Kankaanpää ja UVT:n projektipäällikkönä toiminut Hanna-Liisa Erkheikki ovat yhtä mieltä siitä, että muutos oli välttämätön. 

Yhdistymisen taustalla on kaupan rakenteiden muutokset ja verkkokaupan nousu. Alun alkaen Muoti- ja urheilukauppa ry palveli muoti- ja urheilukaupan vähittäismyyjiä, kun taas UVT:n jäseniä olivat tukkukauppiaat. Tällainen jako on tänä päivänä kuitenkin keinotekoinen.

- Ennen tukkukauppojen ja vähittäiskauppojen rooli oli selkeästi eri. Moni ennen tukkukauppaan keskittynyt yritys myy nykyisin tuotteita suoraan verkossa ja kivijalkamyymälöissä. Vähittäiskaupat taas satsaavat omiin merkkeihinsä sekä suunnittelevat ja alihankkivat tuotteita itse. Erittely tukku- ja vähittäiskauppaan ei enää vastaa urheilukaupan todellista ryhmittelyä, UVT:ssä reilun vuoden projektipäällikkönä työskennellyt Erkheikki havainnollistaa.

Jo vuodesta 2007 Muoti- ja urheilukauppa ry:n toimitusjohtajana toiminut Veli-Matti Kankaanpää kertoo, että myös urheilu- ja muotikaupan rajat ovat tulleet häilyväisemmiksi. Muoti on muuttunut kasuaalimmaksi ja urheiluvaatteita ostetaan usein tavallisista vaatekaupoista. Iso osa suomalaisten jalkinemyynnistä tulee taas urheilukaupan puolelta. Tästäkin syystä muoti- ja urheilukaupan eri toimijoiden on perusteltua kuulua samaan yhdistykseen.

Taustalla yhteinen tahtotila

Se, että kaikki urheilukaupan yritykset ovat nyt saman katon alla, palvelee jäsenyrityksiä paremmin. Jo ennen yhdistymistä jäsenyritykset vaihtelivat ristiin yhdistysten tekemää tilastointia.

- Yhdistyminen oli yritysten oma tahtotila. Meidän agenda on palvella jäsenyrityksiä ja toteuttaa heidän tahtoaan. Enemmän kyse oli siitä, miten tämä toteutetaan, Veli-Matti Kankaanpää kertoo.

Toisin kuin yrityskaupoissa, yhdistyslaki ei tunne fuusiota, vaan kahden yhdistyksen yhdistyminen vaatii sitä, että toinen lakkautetaan ja sen jäsenet liittyvät toiseen. Pienempänä yhdistyksenä UVT päätettiin lakkauttaa.

- Prosessia helpotti se, että yritykset olivat samaa mieltä asiasta ja halusivat liittyä omasta tahdostaan Muoti- ja urheilukauppa ry:hyn, Hanna-Liisa Erkheikki kertoo.

Yhdistyminen oli kaikin puolin loogista, sillä edunvalvonnan näkökulmasta jäsenyritysten tarpeet ovat hyvin samanlaisia.

Vastaavanlaisia muutosta on käynnissä myös muissa pohjoismaissa, joissa yhdistysjako ja kaupan rakenteiden muutokset ovat olleet vastaavanlaisia. Yhdistyminen on tehnyt yhdistyksistä vahvempia.

- Yksi yhdistys voi sanoa, että olemme alan päätoimija. Se on aina vahvuus ja etu, kun urheilukauppa on samassa verkostossa, Erkheikki sanoo.

Huomisesta huolehtimista

Muoti- ja urheilukauppa ry:n missio on tehdä huominen päivä helpommaksi yrityksille ja vähentää heidän huoliaan alati muuttuvassa maailmassa.

- Yritykset kohtaavat paljon uusia säädöksiä sekä uhkia hyvin monelta suunnalta. Meidän tehtävä on nähdä ne etukäteen, ja kertoa, mihin yritysten tulee varautua. Se on toimintamme keskeinen sisältö, Kankaanpää sanoo.

Toinen tärkeä tehtävä on tilastotiedon kertominen mahdollisimman reaaliaikaisesti, jotta yritykset tuntevat kokonaismarkkinat ja tietävät oman asemansa niillä.

Tämän lisäksi yhdistyksellä on erilaisia palvelutoimintoja, kuten tapahtumia ja koulutuksia, joiden tarkoituksena on lisätä alan ihmisten ammattitaitoa ja valmiuksia ajankohtaisissa asioissa. 

Kankaanpää toivoo, että yhdistys kasvaisi tulevaisuudessa, jotta verkostosta tulisi mahdollisimman suuri ja palveluita pystyttäisiin laajentamaan entisestään.

- Meillä on hyvä tuote, jota yritys ei muualta saa. Se, että itse joutuisi näkemään saman vaivan ja selvittämään asioita, on paljon kalliimpaa kuin, että kuuluu tällaiseen yhdistykseen ja saa valmiiksi pureskeltua dataa tulevaisuutta varten, Kankaanpää perustelee.

Lisää minglausta

Kaiken muun tietotaidon lisäksi Muoti- ja urheilukauppa ry tarjoaa arvokkaan mahdollisuuden verkostoitumiseen. Yhdistys järjesti UVT:n kanssa viime syksyllä ensi kertaa Suomessa ISPO Academyn, joka keräsi paljon positiivista palautetta. Tapahtuma on tarkoitus järjestää uudelleen ja parantaa sitä entisestään. 

ISPO Academy on maailman suurimpien urheilualan ISPO-messujen rinnalle rakennettu koulutuskonsepti, joka tuo tietoa alan uusimmista ilmiöistä ja vaikutteista. Tapahtumalle oli kysyntää, sillä aiemmin Suomessa ei ollut järjestetty vastaavanlaista urheilukaupan ammattilaiset yhteen kokoavaa tilaisuutta.

- Ihmiset toivoivat tapahtumaan lisää minglaus-aikaa, ja kutsuivat sitä luokkakokoukseksi, jolle oli tilausta, Erkheikki kertoo.

Hänen mukaansa ala kaipaa lisää vertaistukea yritysten eri hierarkiatasoille. Tukkupuolen myyjät tuntevat usein toisensa, mutta esimerkiksi tuotepäälliköt ja tuotantojohtajat eivät ole samalla tavalla toisilleen tuttuja.

Erkheikin mukaan on tärkeää, että yhdistystoiminta tavoittaa jäsenyrityksissä myös muut kuin ylimmän johdon. Monet yhdistyksen järjestämät tilaisuudet ja koulutukset on suunnattu eri asiantuntijoille ja on tärkeä, että tieto tavoittaa asianomaiset.

Erkheikki ja Kankaanpää ovat yhtä mieltä siitä, että yhdistyksen on tulevaisuudessa panostettava lisää viestintään. Palvelukonsepti on selkeä, mutta brändiä on kirkastettava ja tunnettavuutta lisättävä, jotta yhä useammat yritykset löytävät yhdistyksen ja tiedostavat, mitä jäsenyys heille tarjoaa.

 

Teksti ja kuvat: Laura Karlin

 

JAA

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä kirjoituksistamme: