Uutiset 27.01.2020

Case Yvette: Näyttävällä brändityöllä ihmisten mieliin


Naisten urheiluvaatemerkki Yvette tavoittelee kaikenkokoisia, aktiivisia naisia verkkokaupan ja somevaikuttajien välityksellä.

Yvette on tullut Suomen markkinoille vauhdikkaasti. Vasta kolme vuotta Suomessa myynnissä ollut naisten urheiluvaatemallisto vilahtelee usean some-vaikuttajan postauksissa ja FIT-lehden lukijat äänestivät sen vuoden 2020 treenivaatemallistoksi.

Vuonna 2016 perustettu Yvette Finland on osa kiinalaista konsernia, joka on tehnyt Yvetten urheiluvaatemallistoa vuodesta 2014.

Suomen Yvetten toimitusjohtaja Pirjo Autio tuntee yhteistyökumppaninsa Kiinassa kuitenkin jo 25 vuoden takaa. Aiemmin Luhdalla ja Nansolla työskennellyt Autio tarttui tilaisuuteen perustaa urheiluvaateyrityksen, kun Yvette halusi laajentaa toimintaansa Kiinasta Suomeen ja muualle länsimaihin.

Nyt Suomen Yvettessä työskentelee kolmen naisen tiimi, joka tuo urheilumerkkiä maahan ja myy sitä verkkokaupassa, urheiluseurojen kautta ja muun muassa Stockmann.com:in, Prisman ja Kärkkäisen valikoimissa.

 

Yvette Suomen tiimi koostuu kolmesta tekstiilialan ammattilaisesta. Vasemmalta oikealle Netta Lahti, Pirjo Autio ja Jenni Autio.

Vahva usko verkkokauppaan

Pirjo Autio uskoo verkkokaupan kasvuun ja siihen Yvettekin on panostanut. Omaa kivijalkakauppaa yritykseltä ei ainakaan toistaiseksi löydy.

Merkin tuotteita on myynnissä vähittäiskaupan puolella, esimerkiksi Prismoissa ja Kärkkäisellä. Autio pitää haastavana vähittäiskaupan puolelle pääsyä. Monella kaupalla on tänä päivänä omat mallistonsa. Uuden, isoja brändejä vähemmän tunnetun merkin ottamista valikoimaan mietitään tarkkaan, etenkin jos tuote on laadukas, eikä hinnaltaan edullisin. 

Verkkokaupassa on toki myös omat haasteensa. Tuotteiden palauttaminen on helppoa ja sitä tapahtuu paljon, sillä asiakas ei pysty aina arvioimaan kokoaan oikein.

Yvetten sivuilta löytyy koko-opas ja aika-ajoin yritys pitää toimistollaan Vantaalla avoimia ovia, jolloin vaatteita pääsee sovittamaan ja ostamaan paikan päällä. Seuraava tällainen tilaisuus on tulossa ystävänpäivänä.

Yksi tärkeä myyntikanava on myös yhteistyöseurat, eli urheiluseurat, jotka myyvät Yvetten tuotteita jäsenilleen omilla painatuksilla varustettuina ja voivat sillä tavoin kerätä varoja myös omaan toimintaansa. 

Tällä hetkellä 12 luistelu- ja voimisteluseuraa ovat lähteneet yhteistyöhön mukaan.

- Tuotteemme soveltuvat hyvin eri urheilulajeihin ja esimerkiksi voimistelijoille olemme tehneet omia mallistoja, Autio kertoo.

Brändityötä somessa

Yvetten vaatteita myydään Suomen lisäksi muun muassa Saksan ja Yhdysvaltojen markkinoilla. Sanomattakin on selvää, että Suomen markkina on edellä mainittuja maita paljon pienempi ja tuotemyynnin volyymi toinen.

Aution mukaan tätä voi kuitenkin kompensoida hyvällä brändityöllä.

- Kun tekee järjestelmällistä brändityötä ja valitsee oikeat yhteistyökumppanit, niin sillä saa paljon aikaiseksi.

Siinä Yvette on onnistunut hyvin. Merkki on tuttu monelle nuorelle suomalaisten somevaikuttajien kautta. Tämän vuoden brändilähettiläänä on instagramissa lähes 200 000 ihmisen seuraama fitnessurheilija Pernilla Böckerman, jonka kuvat ovat näyttävästi esillä yrityksen somessa ja nettisivuilla.

- Pernillan kautta olemme tavoittaneet hyvin 15 - 24-vuotiaiden kohderyhmää, joka on muuten vaikea tavoittaa, Autio kertoo.

Hän uskoo, että tulevaisuudessa markkinointi tulee tapahtumaan entistä enemmän somevaikuttajien kautta.

Yvette tekee yhteistyötä muun muassa Nanna Karalahden vetämän HERO-treeni hyvinvointivalmennuskonseptin kanssa, jonka yhteyteen on rakennettu pieni verkkokauppa. Myös Martina Aitolehti on suunnitellut merkille oman malliston.

Yvetten urheiluvaatteet on tarkoitettu kaikenkokoisille naisille ja kokovalikoima onkin poikkeuksellisen laaja XXS:stä 6XL:ään. 

Haasteena on ollut, miten tavoittaa isompikokoisia naisia, jotka ovat ehkä tottuneet siihen, ettei urheilumerkeillä ole heille sopivia kokoja. Tähänkin on haettu vastausta etsimällä sopivia yhteistyökumppaneita. Taannoin Yvetten vaatemallina oli Salatuista Elämistäkin tuttu toimittaja Hanna Kinnunen.

Laatu ja vastuullisuus edellä

Vaikka Yvette on lähtenyt markkinoille rohkeasti ja näyttävästi, on se silti halunnut huolehtia myös perusasioista: tuotteidensa laadusta ja vastuullisuudesta. 

Yvetten pääkonttori sijaitsee Nanjingissa ja vaatteet valmistetaan Etelä-Kiinassa. Tehtaat ovat BSCI-vastuujärjestelmän tarkastamia ja työntekijöiden oloista on huolehdittu. Tämän Autio on nähnyt myös omin silmin.

- Olen käynyt tehtailla ja työntekijöiden kodeissa, Autio kertoo. 

Materiaalit Yvetten vaatteisiin tulevat Taiwanista, Koreasta ja Italiasta ja ne on Öko-tex standardin saaneita. Se tarkoittaa, ettei tekstiileissä ole mitään haitallisia aineita, kuten torjunta-aineita tai raskasmetalleja. Urheiluliivejä uskaltaa siis käyttää myös nikkelille allerginen.

Myös ekologisuus on huomioitu ja Yvetteltä löytyy kierrätysmateriaaleista tehtyjä mallistoja.

 

Teksti: Laura Karlin
Kuva: Yvette

 

JAA

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä kirjoituksistamme: