Uutiset 02.01.2020

Case Sultrade: Enemmän kuin tukkukauppa


Urheilu- ja vapaa-ajan tuotemerkkien maahantuoja, valmistaja ja markkinoija Sultrade haluaa kehittää alan kotimaisia markkinoita.

Transmeri Groupiin kuuluva Sultrade edustaa uudenaikaista tukkukauppayritystä, joka yhdistää toiminnassaan paitsi tuotemerkkien maahantuonnin niin myös niiden valmistuksen ja markkinoinnin.

Sultraden Urheilukaupan johtaja Jan Koskinen kertoo, että yritys on tällä hetkellä yhdeksän merkin edustaja ja jälleenmyyjä Suomessa ja Baltiassa.

Yrityksellä on ollut vuodesta 1974 myös oma ulkoiluvaate- ja jalkinemerkki Catmandoo, jota myydään kotimaan lisäksi myös Baltiaan, Ruotsiin ja Englantiin.

Ensi vuonna Catmandoon vaatteisiin on tulossa Designed in Finland –logo. Vaatteiden suunnittelijat istuvat samassa toimistossa Koskisen kanssa. Catmandoon lisäksi he suunnittelevat vaatteita myös englantilaismerkki Umbrolle, joka on yksi Sultraden edustamista merkeistä.

- Osan malleista ostamme suoraan Umbrolta, mutta etenkin vapaa-ajan pukeutumisessa mallisto on hyvin pitkälti meidän suunnittelema. 

Sultraden peruslähtökohta on se, että mallistot suunnitellaan asiakaslähtöisesti yhdessä yhteistyökumppanin tai vähittäismyyntikanavan kanssa. 

- Me teemme suunnitelmat, esitämme ne asiakkaille ja kysymme palautetta, ja sitä kautta pyrimme kehittämään lopullista mallistoa.

Megamerkkien kato

Työskentely isojen kansainvälisten tuotemerkkien kanssa sisältää omat haasteensa. Usein merkkien kasvettua tarpeeksi suureksi Suomen markkinoilla tai muista strategiasyistä, merkit haluavat ottaa jakelun omiin käsiinsä. Tämä aiheuttaa tukkukauppiaille sen, että merkeistä on aika ajoin luovuttava.

- Toki haluamme pitkäjänteistä yhteistyötä päämiesten kanssa, mutta jos joku asia yksinkertaisesti loppuu, niin ei siitä auta pitää kynsin hampain kiinni, Koskinen sanoo. 

Sen sijaan katse kannattaa suunnata uusien merkkien löytämiseen.

- Merkkejä on maailma täynnä, tärkeintä on, että löydettäisiin sieltä ne meidän markkinoille oikeat.

Sultraden kilpailuvalteiksi Koskinen näkee sen, että yrityksellä on henkilöstö ja varastot Suomessa ja se pystyy palvelemaan nopeallakin aikajänteellä paikallisia markkinoita. Lisäksi yrityksen luotettava maine ja sen työntekijöiden pitkä kokemus alalta tuo osaamista ja asiantuntijuutta.

Merkittävää on myös, että firmalla on sähköisen tilaajapalvelun lisäksi yhä henkilöitä, jotka kiertävät ympäri Suomen ja palvelevat asiakkaita kasvotusten. 

Säiden armoilla

Ekologisuus ja vastuullisuus ovat Sultradelle tärkeitä teemoja.

- Vastuullisuudesta sanotaan, että se on trendi, mutta minusta se menee jo yli trendin ja on perusedellytys, Koskinen sanoo.

Sultradella ollaan kriittisiä sen suhteen, missä tavarat tuotetaan ja yritys käyttää BSCI-standardit täyttäviä tuotantolaitoksia. Myös kierrätysmateriaaleja ja muita ekologisia vaihtoehtoja pyritään hyödyntämään tuotannossa kokoajan enemmän.

Ekologisuuden ja vastuullisuuden huomioiminen on alalla monessakin mielessä välttämätöntä. Koskinen uskoo, että ilmastonmuutos tulee vaikuttamaan paljon urheilukauppaan. 

- Kun myydään talvivaatteita, -jalkineita ja -välineitä, niin se tarvitsee sen valkoisen alustan ennen kuin kauppa käy.

Koskisen mukaan jo nyt vähälumiset talvet näkyvät kaupassa. 

Kilpailua joka suunnasta

Urheilukaupan ala on Jan Koskisen mukaan polarisoitunut sen myötä, kun ulkomaiset verkkokaupat ja toimijat ovat rantautuneet Suomeen. Se ei silti tarkoita, että kivijalkakaupan aika olisi ohi. Koskinen uskoo urheilukaupan alalla hybridi-malliin, joka yhdistää verkko- ja kivijalkakauppaa. 

Myös vähittäiskauppa elää tässä ajassa. Monilla vähittäiskaupoilla niin erikoiskauppa- kuin markettipuolella on omat tuotebrändinsä, mikä asettaa tukkukaupat kilpailuasemaan. 

Koskinen pitää kilpailua hyvänä, sillä kilpailuasetelma toimii yritykselle peilinä siihen, mitä omassa tekemisessä on kehitettävää. 

Hänen mielestään markkinoiden kehittäminen ei ole vain vähittäiskaupan vaan koko alan asia, jotta kotimainenkin kilpailu säilyisi.

- Kilpailua tulee jatkossakin olemaan. Tärkeintä on, ettemme täällä nosta käsiä pystyyn, vaan toimimme yhteistyössä toimialan kehittämiseksi.

Tukea sääntöviidakkoon

Sultrade on jäsenenä Muoti- ja urheilukauppa ry:ssä. Aiemmin yritys kuului urheilun tukkukaupan yrityksiä palvelleeseen UVT:hen. Koskinen kokee mukanaolon yhdistyksessä tärkeäksi:

- Yksittäiselle toimijalle voi olla aika haastavaa valvoa omia etujaan. Kun kuulumme yhdistykseen, saamme ennakoivasti tukea lainsäädäntöön ja kaikkiin sääntömuutoksiin liittyen.

Koskinen näkee Muoti ja urheilukauppa ry:n laajentumisen positiivisena asiana. Tulevaisuus kuitenkin näyttää, millainen jäsenpohja yhdistykseen muodostuu ja mitä uudella isommalla yhdistyksellä on tarjottavana urheilukaupan tukkukauppiaille.

 

Teksti ja kuvat: Laura Karlin

 

JAA

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä kirjoituksistamme: