Uutiset 14.11.2019

Case Carlson: Perustuksista pöytäkattauksiin


Carlson tähyää koko Suomen kattavaksi täydenpalvelun rautatavarakaupaksi.

 

Kun Carlson aloitti toimintansa 160 vuotta sitten, oli se ensin Juantehtaan yhteydessä toimiva rautakauppa. Vähitellen perheyrityksestä on kasvanut kauppaketju, jolla on 6 myymälää ja 3 tavarataloa ympäri Itä-Suomen. 

Vaikka Carlson on profiloitunut itäsuomalaisena yrityksenä, on sen täytynyt kaupungistumisen myötä katsoa myös muualle Suomeen.

Vuonna 2017 avatusta verkkokaupasta tuotteita ja palveluita voi tilata ympäri Suomen. Tilaukset voi noutaa maksutta myös Haloselta, jonka sisaryhtiö Carlson on. Carlsonin rautakauppojen johtaja Antti Tuokko kertoo, että iso osa verkkokaupan tilauksista meneekin pääkaupunkiseudulle ja verkkokaupan myynti vastaa yhtä isoa myymälää.

Reilun vuoden sisällä Carlson on avannut myös 3 uutta kodinmyymälää Helsinkiin, Vantaalle ja Jyväskylään. Myymälät keskittyvät perinteisten rautakauppapalveluiden sijaan ruuanlaittoon, astioihin, piensisustukseen ja muuhun kodinviihtymiseen.

- Kodinmyymälä on hirmu hyvä tapa totuttaa ihmiset brändiin. Samoin kuin verkkokauppa, Tuokko sanoo.

Pienemmillä paikkakunnilla, joissa rakentaminen ja rautakaupanala eivät ole kasvussa, on myymälöiden valikoimaa monipuolistettu. Rautakaupoista on tullut kodintavarataloja, joista löytää myös tuotteita urheilun ja muodin saralta.

Pelkkä kiuas ei riitä

Nykyisin kuluttajia ei kiinnosta enää pelkät tuotteet, vaan myös niihin sisältyvät palvelut. Moni haluaa valmista ja luottaa ammattilaiseen. Antti Tuokko puhuu markkinoiden polarisoitumisesta, jossa kuluttajalla ja ammattilaisella on omat roolinsa.

- Meiltä ostetaan esimerkiksi paljon saunan kiukaita. Kuluttaja ei tee kiukaalla mitään ilman asennusta, mutta kun kiukaan saa peruskiinteään hintaan yhteistyökumppanin tekemän asennuksen kanssa, on kuluttaja tyytyväinen, Tuokko kertoo. 

Toisin kuin muissa maissa, Suomessa rautakauppa palvelee niin kuluttajia kuin ammattilaisiakin. Carlsonilla näiden kahden asiakasryhmän palveleminen on nivoutunut hyvin yhteen.

- Aika usein kuluttaja on se päätöksentekijä ja ammattilainen tekee työn, Tuokko sanoo. 

Carlsonilla on käytössään laaja ammattilaisten palveluverkosto. Esimerkiksi myymälöissä on töissä sisustussuunnittelijoita, jotka suunnittelevat koteja yhdessä asiakkaan kanssa.

- Olemme tällaisia täydenpalvelun rautatavarataloja. Jos rakentaa unelmien omakotitalon, niin me pystymme tarjoamaan sen perustuksista ihan viimeisteltyyn sisustukseen asti, Tuokko kertoo.

Siinä missä kuluttajat tekevät ostoksensa verkossa ja myymälöissä, on ammattilaisille tarjolla myös ympärivuorokauden auki olevia työmaamyymälöitä. Työmaiden sisällä olevissa konttimyymälöissä ammattilaiset voivat käydä tekemässä hankintoja, silloin kun haluavat. 

Tuokon mukaan konttimyymälät tuovat rakentajille jopa kymmenientuhansien eurojen säästöjä, kun rautakauppaan ei tarvitse lähteä päivittäin ja työtunteja säästyy merkittävästi. Samalla säästyy myös luonto.

Jätteet tarkassa syynissä

Rautakauppa on suhdanneherkkä ala, johon taloustilanteen lisäksi vaikuttavat myös sääntely, rakennusalan käytännöt ja kaavoitus. Tuokko perää yhteiskunnalta toimia, jotka antaisivat kuluttajille positiivisia signaaleja ja kannustaisivat rakentamiseen.

Tällaisia toimia ovat esimerkiksi kotitalousvähennys, josta on ollut hyötyä sekä alalle että kuluttajille. Toinen merkittävä tekijä olisi pienten piharakennusten rakennusluvista luopuminen Ruotsin mallin mukaan. 

Vihreät arvot ja vastuullisen kuluttamisen kasvu vaikuttavat myös alaan.

Carlsonilla vastuullisuus näkyy tuotevalikoimassa. Tarjolla on Joutsenmerkin saaneita ympäristöystävällisiä tuotteita, M1-luokiteltuja vähäpäästöisiä rakennusmateriaaleja sekä allergiatestattuja tuotteita.

Myymälät myös seuraavat tarkasti jätteitään yhdessä jätealan toimijoiden kanssa, mistä on ollut suurta hyötyä.

- Pidämme palaverin jokaisessa myymälässä kvartaaleittain ja katsomme, mitä jätettä on liikaa ja mietimme mitä voisimme tehdä paremmin. Näin olemme onnistuneet vähentämään esimerkiksi muoveja, Tuokko kertoo.

Tieto kaikkien saataville

Koko ajan tärkeämpää alalla on myös tiedon läpinäkyvyys.

- Mitä enemmän meillä on teollisuuden, kaupan ja muiden toimijoiden kanssa tuotetietorekistereitä, niin sitä paremmin pystymme esimerkiksi tarjoamaan asiakkaalle erilaisia, ympäristöystävällisempiä vaihtoehtoja, Tuokko kertoo.

Tällä hetkellä on meneillään kotimaisten toimijoiden aloittama tietopankkiprojekti, joka on edennyt hyvin. Samaan aikaan käydään myös aktiivista keskustelua materiaalien kierrätyksestä.

Tuotetietorekistereiden myötä ajankohtaiseksi tulee myös digitaalinen kaksonen, jolla tarkoitetaan rakennuksesta tehtävää rekisteriä, johon on dokumentoitu kaikki rakennuksen tekniset ominaisuudet ja materiaalit. Tällä tavoin halutaan tehdä rakennuksen elinkaaresta huolehtiminen helpommaksi ja varmistaa, ettei rakennukseen valita toistensa kanssa ristiriitaisia materiaaleja.

Kehitys on koko alalla kansainvälisesti uutta ja tulee vaikuttamaan Carlsoninkin toimintaan.

- Tällä hetkellä pystymme tarvittaessa jäljittämään, mitä materiaaleja asiakas on ostanut, mutta digitaalisen kaksosen avulla tieto olisi nopeammin saatavilla.

 

Tekst ja kuvat: Laura Karlin

 

JAA

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä kirjoituksistamme: