Uutiset 10.10.2018

Elintason nousu näkyy terveystuotteiden kysynnässä - Case Hankintatukku


Itsensä hoitamisen trendi ja elintason nousu ovat lisänneet terveystuotteiden kysyntää ja tarjontaa. Se näkyy myös ravintolisiä valmistavassa ja myyvässä Hankintatukussa.

Hankintatukun toimitusjohtaja ja yrityksen perustaja Arno Latvus puhuu ravintolisistä tai kansanomaisesti terveystuotteista.

– Luontaistuoteala on vanha nimitys, jota ei enää alalla käytetä, luontaistuotteet ovat 1970–80-lukua.

Reilun 30 vuoden aikana ihmisten ajattelu on muuttunut ja itsestään huolehtimisesta on tullut suosittua.

– Vielä 1970-luvulla ajateltiin, että jos tulee sairaaksi, niin mennään lääkäriin ja saadaan lääkkeitä, mutta 1980-luvulla heräsi ajatus, että hoidetaan omaa terveyttä niin, ettei tarvitsisi mennä lääkäriin.

Ajattelutapa on yhä voimissaan ja niinpä ravintolisille löytyy kysyntää. Latvus kertoo, että ala on lievästi kasvava ja kasvua on vielä edessä, mutta se ei voi olla loputonta.

– Uskon kulutuksen jäävän korkealle tasolle, mutta kun ihminen saa kaikki tarvitsemansa lisäravinteet, niin ei kukaan osta sitten enempää.

Elintaso määrittää kysyntää

Itsestään huolehtimisen lisäksi elintason nousu vaikuttaa alaan niin Suomessa kuin muuallakin.

– Se on kansainvälinen ilmiö, että kun elintaso nousee, niin ollaan valmiita panostamaan omaan itseen terveystuotteilla.

Maiden välillä ei ole suuria eroja. Eroavaisuudet tulevat pikemminkin juuri siitä, millä elintasoasteella kukin kansakunta on.

– Esimerkiksi, kun Baltian maissa oli alhaisempi elintaso, kaupaksi meni paremmin perustuotteet, mutta kun elintaso nousee, niin myös vaatimustaso ja mahdollisuudet kasvavat ja ostetaan pidemmälle jalostettuja ja tietylle alueelle tai kauneuteen liittyviä tuotteita.

Tällaisia trendituotteita ovat tällä hetkellä niveliin liittyvät tuotteet ja ihonhoitotuotteet.
Nivelten kuntoa ja kulumista on tutkittu viime aikoina paljon ja niihin vaikuttavia erilaisia tehoaineita on kehitetty.

Toinen trendi, joka liittyy selvemmin elintason kohoamiseen kuin varsinaiseen tarpeeseen on ihonhoitotuotteet, kuten kollageenivalmisteet. Niillä voidaan pitää ihoa nuorekkaana ja kimmoisana ja ehkäistä ennenaikaista vanhenemista.

EU-säännökset rajoittavat

Suurin Hankintatukkua ja alan muita yrityksiä rajoittava tekijä on Euroopan Unionin lainsäädäntö, joka menee kansallisen lainsäädännön ohi.

– EU:n mukana alalle on tullut rajoitteita, jotka vaikuttavat sananvapauteen: mitä saa ja mitä ei saa sanoa tuotteista ja niiden tehoaineista, Latvus täsmentää.

Kyse on tuotteiden markkinoinnissa käytetyistä terveysväitteistä, joiden käytöstä EU päättää. Ainoastaan hyväksyttyjä terveysväitteitä saa käyttää. Niitä on kerätty EU:hun yli 10 000. Osa tuotteista on saanut paljonkin terveysväittämiä, osan kohdalla näytön ei ole katsottu riittävän.

– Siihen ei auta kuin sopeutua. Me emme voi, emmekä halua taistella säädöksiä vastaan, sillä ne ovat osa toiminnan pohjaa, Latvus sanoo.

Toki on tärkeää, että alan asiantuntijat kertovat toimijoiden tilanteesta ja asiantuntemuksesta, jotta EU-päättäjät eivät tee huonoja päätöksiä siksi, etteivät tunne asiaa.

Toinen alan haaste on Latvuksen mukaan kova kilpailu ja valtava tarjonta. Se saattaa hämmentää kuluttajia ja vaikeuttaa ostopäätöksen tekemistä, kun valinnanvaraa on liikaa.

Ulkomaiseen etämyyntiin liittyvistä ongelmista Latvus ei sen sijaan ole huolissaan. Esimerkiksi USA:sta tilattavat Suomen lainsäädännön puitteissa laittomat tuotteet, ovat ääri-ilmiö, joka ei Hankintatukun tapaisen yrityksen toimintaa häiritse.

Elintarvikkeita lääketehtaan tarkkuudella

Latvus kutsuu ravintolisiä korkealuokkaiseksi huippuravinnoksi, joka on kehitetty ihmisen terveyden hyväksi. Kyse on elintarvikelain alla olevista tuotteista, ei lääkkeistä.

– Tehoaineet tutkitaan kyllä tarkasti, mutta ei sitä, miten valmis tuote tehoaa kuluttajaan. Sitten olisi menty jo lääketutkimuksen tasolle.

Erikseen ovat sitten perinteiset kasvirohdosvalmisteet, jotka ovat lääkelain alaisia. Niiden valmistus on kuitenkin vain hyvin pieni osa Hankintatukun toimintaa.

Silti Hankintatukku toimii kuin lääketehdas ja sillä on lääketehtaan oikeudet. Tämän takia monet erityisesti ulkomaiset asiakkaat arvostavat yritystä: sillä on korkeatasoinen tuotanto, tarkka laadunvalvonta, korkea hygienianaste sekä toimiva tuote- ja laadunvalvontaorganisaatio.

Seleenintuottajasta vientiyritykseksi

Hankintatukun asiakkaista iso osa onkin juuri ulkomailla ja yrityksellä on vientiä 36 maahan.

Nimestään huolimatta yritys ole tukkuliike, vaan sillä on ainoastaan omaa tuotantoa. Hankintatukku sai 36 vuotta sitten alkunsa tuoteideasta: Suomessa oli kysyntää seleenille, mutta sitä oli huonosti tarjolla. Nyt yrityksellä on 230 tuotetta kotimaan markkinoilla, vientimarkkinoilla noin 200.

Oma tuotanto on Latvuksen mielestä tärkeää, sillä vain sitä kautta asiantuntijuus kehittyy, kun tuotteiden valmistuksen myötä tieto lisääntyy ja syventyy.

Kotimaan myynnistä vastaa myyntiorganisaatio, johon kuuluu 5 aluepäällikköä, jotka markkinoivat tuotteita omilla alueillaan. Tämän lisäksi yrityksellä on oma vientiorganisaationsa.

– Pitää olla aktiivinen ja löytää asiakkaat ja heidän tarpeensa, jotta osaamme tarjota oikeanlaisia tuotteita oikeille asiakkaille.

 

Lue myös:

EU haastaa ja mahdollistaa luontaistuotealan kehityksen

Kotimainen luontaistuoteala toimii eettisesti

JAA