Uutiset 06.08.2018

Paperitavarantoimittajasta palveluntarjoajaksi – case Lyreco


Vaikka digitalisaatio muuttaa työelämää, niin Lyrecossa uskotaan yhä henkilökohtaiseen palveluun. Haastattelussa Lyreco Suomen toimitusjohtaja Harri Helenius.

Lyrecon Suomen toimitusjohtaja Harri Helenius hymähtää kysymykselle toimistotarvikealan muutoksista. 

– Niin, kysymys on, että minkä alan.

Lyrecossa puhutaan nykyään työpaikkatarvikkeista. Termi on tullut Suomeen ranskalaisyrityksen globaalilta puolelta. 

42 maassa toimiva Lyreco aloitti miltei sata vuotta sitten toimistotarvikkeiden toimittajana. Niistä ajoista työelämä on ottanut monia harppauksia. 

Enää Lyrecokaan ei toimi pelkästään toimistotarvikealalla, vaan yrityksen katalogista löytyy yli 10 000 erilaista tavaraa suojakypäristä kahvikuppeihin.

Paperin siirtyminen Mappi Ö:hön

Niin kuin monella muullakin alalla, myös työpaikkatarvikealalla digitalisaatio on muuttanut markkinoita.

– Kaikki paperiin liittyvä vähenee vuosi vuodelta. Paperiton toimisto ei ole vielä läheskään totta, mutta se on lähempänä kuin kaksi vuotta sitten, Helenius kertoo.

Mappien kadotessa hyllyiltä, on Lyreco laajentanut valikoimaansa. Kasvavia tuotekategorioita ovat muun muassa työvaatteet ja työturvallisuuteen liittyvät tarvikkeet suojalaseista huomioliiveihin. Myös erilaiset päätelaitteet, näytöt ja tulostimet voi tilata Lyrecon kautta.

Eri kategorioissa Lyrecolla on omat kilpailijansa.

– Me olemme lähteneet toimistopuolesta, mutta samalla lailla siellä on teollisuuden toimijoita, jotka ovat tehneet vastaavan ”syrjähypyn”.

Lyreco myy sitä, mitä asiakkaat tarvitsevat. Pääasia on se, että tuotteilla on jatkuvaa kysyntää. Paremmat taloudelliset ajat näkyvät siinä, että työpaikoilla panostetaan hyvinvointiin. Myös elintarvikepuoli, kuten virvoitusjuomien ja myslipatukoiden myynti on kasvussa.

Jos asiakkaalla on joku tarve, johon ei löydy vastausta kuvastosta, etsitään siihen ratkaisu. Tällaisia erikoistuotteita ovat esimerkiksi erilaiset logo-tuotteet, joiden suosio on niin ikään nousussa.

Asiakaspalvelulla Amazonia vastaan

Digitaalisuus näkyy myös tavaroiden tilaustavoissa ja kovenevassa kilpailussa kansainvälisten verkkokauppojen kanssa. 

Helenius puhuu monikanavaisesti palvelukokonaisuudesta, johon kuuluvat puhelin- ja nettitilausten lisäksi mobiilisovellus. Tärkeä osa kokonaisuutta on myös henkilökohtainen asiakaspalvelu. Se on valtti kilpailussa ulkomaisten verkkokauppojen kanssa.

– Amazon tulee varmasti muuttamaan dynamiikkaa tukkukaupan ja b2b-kaupan toimialalla. Meidän täytyy vastata kilpailuun ja miettiä, miten me tuomme lisäarvoa palveluillemme. Meillä on myyjät, jotka palvelevat asiakkaita ja henkilökohtaiset asiakaspalvelijat, jotka vastaavat puhelimeen, Helenius kertoo.

Toinen Lyrecon etu on tehokas logistiikkapalvelu. Yritys lupaa asiakkailleen vuorokauden toimitusaikaa, jos tuotteet on tilattu klo 16 mennessä. Heleniuksen mukaan tämä lupaus toteutuu 99 prosenttisesti. 

Lyrecolta löytyy myös hyllytyspalvelu, joka on käytössä vähän yli 800 työpaikalla. Kyse on kaapista, jossa on sovitut tuotteet, joita yrityksen työntekijät voivat käydä hakemassa ja jota Lyreco käy täydentämässä tietyllä syklillä.

– En usko, että Amazon alkaa ihan äkkiä rakentamaan tällaista Suomeen, Helenius sanoo.

Tavaroista palveluihin

Alan trendi on erilaisten palveluiden, kuten näyttöratkaisuiden ja tulostuspalveluiden tarjoaminen.

– Tuotteitahan on helppo siirrellä, mutta isot yritykset haluavat ulkoistaa myös palvelunsa.

Yritykset tarvitsevat muun muassa ovensuu- ja infonäyttöjä, eikä heillä ole välttämättä osaamista kokonaisuuksien suunnitteluun ja asentamiseen.

Osa palveluista on mahdollista myös automatisoida. Esimerkiksi tulostimien värikasetit voivat tyhjetessään lähettää viestin varastolle, josta lähetetään automaattisesti uudet kasetit tyhjenevien tilalle. 

Myös hyllytyspalveluiden automaattitäydennys on pilottivaiheessa ja robottien käytöstä tuotteiden keräilyssä on keskusteltu. Helenius uskoo, että automatisaatio on osa tulevaisuutta, vaikka sen kanssa on oltava tarkkana.

– Kaikki asiakkaat eivät ota avosylin sitä vastaan, että tietoja lähetetään avoimesti, vaan näkevät siinä tiettyjä tietoturvariskejä, jotka on aina huomioitava.

Joustavuutta sääntöihin

Digitalisaation lisäksi toinen markkinoita ohjaava ilmiö on globalisaatio. 
Globalisaatio näkyy yleistyvinä globaaleina sopimuksina. Kansainvälinen yritys voi haluta, että työpaikkatarvikkeet saa samalta toimittajalta kaikissa Euroopan tai Pohjoismaiden maissa.

Globalisaatio on tuonut kuvioihin myös omat haasteensa Suomen kaltaisessa säädellyssä maassa. Epäselvää onkin, keitä esimerkiksi kierrätykseen liittyvät säännöt koskevat, suomalaisia toimijoita vai myös ulkomailta operoivia verkkokauppoja.

– Me osallistumme kaikkiin kierrätyspooleihin ja meillä on tuottajavastuu. Mutta kun rajat ovat auki, niin olemmeko samassa asemassa kuin Amazon-tyyppinen globaali toimija? Helenius pohtii.

Suomalainen työlainsäädäntö asettaa myös haasteita Lyrecon kaltaiselle työvoimavoittoiselle yritykselle.

– Kun maailma muuttuu enemmän uberiksi, niin miten jäykkä työlainsäädäntö pysyy mukana? Helenius kysyy.

 

Lue myös nämä:

Toimistotarvikeala muuttui vuosikymmenessä kokonaisvaltaiseksi työelämäbisnekseksi
Mikä on työpaikan tulevaisuus? Toimistotarvikeala muuttuu työelämän mukana

JAA