Uutiset 22.02.2018

Tuote- ja palvelukaupan tukkumyynti parani vuonna 2017


Tuote- ja palvelukaupan toimialoilla vuosi 2017 oli pääasiassa positiivisen myynninkehityksen aikaa. Tukkuportaan myyntitilastoissa talousennusteiden mukainen kasvu ja kuluttajien luottamus ei kuitenkaan näyttäydy yhtenäisenä kasvuna.

Kaavio: Tukkukaupan kumulatiivinen myynti toimialoittain tammi-joulukuussa 2017. Rakennus- ja sisustusalan sekä toimisto- ja paperialan luvut kuvaavat koko toimialan (tukku- ja vähittäiskaupan) kehitystä.
 
Kodintekniikka-alalla vuosi päättyi sekä kodinkoneissa että elektroniikassa positiivisesti. Kumulatiivista kasvua toimialalla kertyi vuoden aikana 6,6 %. Erityisesti kauneuden- ja terveydenhoitotuotteet, robotti-imurit, astianpesukoneet ja suuret televisiot olivat kovassa nosteessa vuoden viimeisellä neljänneksellä. Alalla odotetaan kasvun jatkuvan myös vuoden 2018 aikana.
 
Toimistotarvikealalla loppuvuosi kääntyi jälleen positiiviseksi ja koko vuonna kumulatiivistä kasvua kertyi 7,2 %. Työllisyyden kehitys näkyy toimistotarvikkeiden myynnissä, jossa viime vuodet ovat olleet selkeästi heikompia.
 
Luontaistuotealalla kahdentoista kuukauden kehitys pysyi positiivisena, vaikka kehitys hieman hiipuikin viimeisellä neljänneksellä. Jäsenyritysten myynti kasvoi koko vuonna 1,3 %. Vuoden 2016 myynninlasku saatiin taitettua, mutta alhaisen, melko lähellä nollaa pysyvän kehityksen odotetaan vielä jatkuvan. Hyvinvointibuumi ja itsestä huolehtiminen ovat edelleen kehittyviä trendejä ja sen odotetaan tukevan toimialan kehitystä myös tulevaisuudessa.
 
Rakennus-ja sisustustarvikealan tukkukaupan myynti kasvoi 2,8 %. Alan kauppaa on vauhdittanut rakentamisen suosiollinen kehitys, joka on näkynyt erityisesti rakennustarvikkeiden ja puutavaran myyntiluvuissa. Kuluttajien luottamus ja remonttiaikeet ovat myös hyvällä tasolla, mikä osaltaan enteilee positiivisen myyntikehityksen jatkuvan vuonna 2018.
 
Tekstiili- ja jalkinealalla myynnin kehitys miinusvuosien jälkeen on ollut haastavaa, mutta vuonna 2017 kasvua kertyi jo 2,3 %. Talousennusteiden mukainen kasvu on valunut pitkälti ulkomaisten verkkokauppojen taskuun. Kotimaisten vaatemerkkien vähyys on johtanut siihen, että ulkomaisten verkkokauppojen osuus kasvaa Suomessa muuta Eurooppaa nopeammin.
 
Urheilu- ja vapaa-aika-alan myynti kehittyi hyvin kesä-lokakuussa, mutta koko vuoden kehitys jäi positiivisista kuukausista huolimatta miinukselle -1,3 %. Talvi alkoi eri puolilla Suomea vaihtelevasti ja se vaikutti talvikauden myynnin aloitukseen loppuvuonna 2017. Koko kaudesta odotetaan kuitenkin onnistunutta ja esimerkiksi maastohiihto on tällä hetkellä trendikästä, kun tuttu laji on löytänyt selvästi uuden suunnan mm. helppokäyttöisten karvapohjasuksien tultua markkinoille. 
 
Tukkukaupan tilastot ovat Edun toimialayhdistysten tuottamia ja kuvaavat jäsenyritysten myynnin kehitystä. Toimialojen kokonaisuutta (vähittäis- ja tukkukauppa) kuvaavat koko vuoden tilastot valmistuvat maaliskuussa.

JAA