Uutiset 07.12.2017

Verkkokauppias, pienennä toimitustesi hiilijalanjälkeä ja säästä


Onko monikanavaisuus hallussa? Keskustelevatko perinteiset ja digitaaliset kanavasi keskenään toisiaan palvellen? Monikanavaratkaisuja tehokkaasti yhteen sovittamalla voit vähentää liiketoimintasi ympäristövaikutuksia ja säästää kustannuksia. Samalla tarjoat asiakkaille joustavaa palvelua. 

Kaupan monikanavaisuus on muodostunut kilpailueduksi myös hiilijalanjäljen pienentäjänä. Monikanavaisuudessa on kyse asiakkaan polun tunnistamisesta ja yhtenäisen asiakaskokemuksen tarjoamisesta kaikissa mahdollisissa polun vaiheissa. Monikanavaisessa verkkokaupassa voidaan hyödyntää neljää ympäristöystävällistä toimintatapaa.

Lisää noutopisteet omiin myymälöihin

Tarjoa verkkokaupan asiakkaillesi mahdollisuutta noutaa tuotteet samana päivänä lähimmän myymälän noutopisteestä. Sen lisäksi, että toimitustapa on kaupalle kustannustehokas, se vähentää toimituksesta syntyviä päästöjä. 

Rakenna noutopisteverkosto asiakkaan lähelle

Voit vähentää viimeisen kilometrin toimituksia luomalla noutopisteverkoston pakettiautomaateilla, joiden sijoittelussa on huomioitu asiakkaiden liikkumistavat. Ne jälleenmyyjät, joilla ei ole omaa kivijalkaverkostoa, voivat hyötyä merkittävästi yhteistyöstä muiden toimijoiden kivijalkamyymälöiden kanssa. 

Esimerkiksi Postin pakettiautomaatit toimivat tehokkaana jakeluverkostona yhteistyössä päivittäistavaraa myyvien kivijalkaliikkeiden kanssa. Britanniassa John Lewis -nimeä kantavalla tavarataloketjulla on alle 50 tavarataloa, mutta sen ’click-and-collect’ -verkostoon kuuluu yli 350 noutopistettä paikallismarketeissa. John Lewisin verkkokaupan asiakkaista 70 % noutaa tilauksensa juuri näistä noutopisteistä. 

Noutopisteverkosto voi kuitenkin joissain tilanteissa luoda jopa suuremman hiilijalanjäljen kuin kotiinkuljetus tai liikkeestä nouto. Monet tekijät, kuten asiakkaan noutopisteelle tekemä matka, tuotteen erillispakkaus ja toimitus noutopisteeseen, vaikuttavat päästöjen suuruuteen. Ota nämä tekijät aina huomioon, kun suunnittelet noutopisteverkostoa.

Hyödynnä myymälöiden varastoja 

Voit vähentää kuljetusten ympäristövaikutuksia hyödyntämällä myymälöiden varastoa. Toimitukset paikallisesta myymälästä jakelukeskuksen sijaan voivat vähentää pitkän matkan toimituksia erityisesti suurissa tuotteissa. Paikallistoimitukset vähentävät niin kuluja kuin toimituksen aiheuttamia päästöjä. 

Bain & Companyn analyysin mukaan suurille jälleenmyyjille suoraan myymälästä tehtävät toimitukset voivat olla peräti 30 % kustannustehokkaampia kuin jakelukeskuksesta tehdyt toimitukset. Pienemmille jälleenmyyjille toimintamalli voi olla jopa 50 % kustannustehokkaampi.

Yhdistä jakelua ja jakelijoita

Vähennä yksittäisiä toimituksia hyödyntämällä jo valmiiksi kierrossa olevia jakelijoita. Muodostamalla kumppanuuksia muiden jakelijoiden kanssa voit tehostaa ja nopeuttaa toimituksia kestävästi. Sen sijaan, että teet yksittäisen toimituksen asiakkaalle tai asiakas tekee erillisen noudon noutopisteestä, yhdistämällä jakelua, yksittäinen toimitus voidaan reitittää ja aikatauluttaa monien muiden toimitusten kanssa yhdessä. Näin säästetään turhia kilometrejä. 

Kanavia suunnitellessa voit harkita myös luovia jakelutapoja, joista yksi on työntekijätoimitus. Siinä kivijalan työntekijä suorittaa toimituksen kotimatkallaan. Monikanavaisuuden hyödyntämisessä onkin vain mielikuvitus rajana.

 

Lue myös: 

Ostotottumukset kasvattavat verkkokaupan päästöjä

Kestävämpi lähestymistapa verkkokauppaan
 

Minna Wikström

Viestintäpäällikkö

JAA