Uutiset 21.09.2017

Suhdanteet 2018 lupasi kaupan kasvua – suurin riski on olla ottamatta lainkaan riskejä


Suomi on paremmalla tiellä, mutta riittääkö veto? Tähän kysymykseen Suhdanteet 2018 –seminaarissa vastasi Suomen Pankin johtokunnan puheenjohtaja Seppo Honkapohja. 

- Maailmantalouden kasvu on vakaata. Työttömyys vähenee, euroalueen luottamus kasvaa ja euro onkin vahvistunut kaikkia valuuttoja vastaan, Honkapohja kertoi vahvistaen sanomaansa pitkästä aikaa varsin positiivisilla talouden kuvaajila. Euroalueen rahapolitiikka tukee kasvua, mutta kotimaan ahdinko johtuu siitä, että Suomi pääsi kasvuun kiinni vasta vuonna 2016 ja takamatka muihin on huomattava. Edellytykset kasvun jatkumiselle ovat hyvät, mutta velkaantuminen, työmarkkinat, väestön ikääntyminen ja julkinen talous pysyvät kysymysmerkkeinä.

- Suomi elää viennistä ja ulkomaankaupasta. Siinä ei passaa nyt epäonnistua, tiivisti Honkapohja tilanteen. 

Oxfordin yliopiston professori Jonathan Reynolds puhui kaupan muutoksesta yhä asiakaskeskeisemmäksi. Hänen mukaansa elämme ajassa, jossa riskin ottamisen välttäminen on suurin mahdollinen riski. Keskiössä tulee nyt asiakas.

- Yritysten on investoitava asiakasymmärrykseen. Yritysten on aktiivisesti sitoutettava asiakkaansa ja tehtävä asiakassuhteista henkilökohtaisia. Kaupan on tarjottava asiakkailleen todellisia sitoutumisen vaihtoehtoja, Reynolds latasi. Esimerkiksi teknologia ei tee vaikutusta Z-sukupolveen. Se kuuluu maailmaan, johon he ovat syntymästään asti kasvaneet. Vaikutus tulee sisällöstä – siitä mitä he saavat.

Muoti- ja urheilukaupan toimijoiden huulilla on ollut keskustelu kaupunkikeskustojen tulevaisuudesta. Verkkokauppa on jopa romahduttanut asiakkaiden tulon keskustoihin Hollannissa. Amsterdamin yliopiston professori Jesse Weltevreden kertoi, miten kaupat ovat onnistuneet kääntämään tämän suuntauksen. Jollet voi voittaa niitä [verkkokauppoja], syleile niitä, totesi Weltevreden ja kertoi, kuinka kivijalassa on hiljalleen opittu hyödyntämään verkkokaupan hyviä puolia ja tuomaan asiakaskokemus lähelle ihmistä. 

Helsingin apulaispormestari Anni Sinnemäki kertoi, miten tutkimuksia analysoimalla kehitetään Helsingin liikennesuunnittelua. Hänen mukaansa muotikaupan vetovoima on tärkeä tekijä muun muassa kävelykeskustan suunnittelussa. Stockmann Oyj:n toimitusjohtaja Björn Teir puolestaan tähdensi tarvetta myös autoilevien asiakkaiden palvelemiseen. 

-Autoileva asiakas ostaa kolme kertaa muita asiakkaita enemmän ja siksi autoilua ei tulisi vaikeuttaa. Myös pyörille pitää löytää turvallisia parkkipaikkoja kaupunkisuunnittelussa, Teir täsmensi.

Rautakaupan puolella Rakennusteollisuus ry:n pääekonomisti Sami Pakarinen piti rakentamisen suhdannetta hyvänä ja varsinaisia merkkejä suhdanteiden hiipumisesta ei näköpiirissä ole. 

- Asuntorakentaminen takoo ennätyksiä, mutta työvoimapula on muodostumassa kasvun pullonkaulaksi. Asuinrakennusten korjaustarve painottuu omakotitaloihin ja taantuvilla paikkakunnilla osa asunnoista on muodostumassa "ongelmajätteeksi”, Pakarinen kuvaili alan tämän hetken suurimpia haasteita.

Kaiken kaikkiaan Suhdanteet 2018 antoi positiivisen kuvan suomalaisen käyttötavarakaupan tulevaisuudesta. Kysymys vain kuuluu, osaammeko hyödyntää tämän kasvun?

JAA