Uutiset 13.05.2016

Läpinäkyvyyttä mainontaan piilomainonnan kitkemisellä


Toimituksellisen sisällön ja mainonnan erottaminen toisistaan on tullut entistä vaikeammaksi niin perinteisessä kuin sähköisessä mediassa. Pohjoismaiset kuluttaja-asiamiehet linjaavat, että kuluttajan on mainos nähdessään ymmärrettävä, että he altistuvat mainonnalle riippumatta viestintävälineestä tai mainoksen muodosta.

Pohjoismaissa lait velvoittavat, että mainos on pystyttävä tunnistamaan mainokseksi. Nyt pohjoismaiset kuluttaja-asiamiehet ovat ottaneet tiukasti kantaa piilomainonnan kuriin saattamiseksi. Kaikki mainonta tulee olla tunnistettavissa. Kuluttaja-asiamiesten mukaan kuluttajan on voitava tietää, että kyseessä on mainos siitä hetkestä, kun hän näkee kaupallisen viestin tai alkaa lukea sitä.

Sosiaalisessa mediassa markkinointia käyttävien yritysten tulee aina tehdä selväksi muille käyttäjille, että heihin kohdistetaan markkinointia ja kenen lukuun markkinoidaan. Myös yksityishenkilö, joka esimerkiksi blogissaan mainostamalla saa siitä maksun tai muita etuuksia, on velvollinen ilmaisemaan, että kyseessä on markkinointiviestintä ja hän saa siitä korvauksen. Riittävän hyvin merkittynä pidetään julkaisua, joka on selkeästi merkitty sanalla mainos.

Kenen on vastuu?

Vastuu piilomainonnan sääntöjen rikkomisesta koskee elinkeinonharjoittajaa. Vastuunalaisia voivat myös olla bloggaajia neuvovat tai bloggaajien ja yritysten välistä yhteydenpitoa järjestävät toimijat, mainos- ja PR-toimistot, jos ne ovat laatineet mainosviestin tai heidät on palkattu maksamaan yksityishenkilöille yrityksen tuotteen mainitsemisesta, sekä kuka tahansa, joka toimii yrityksen puolesta tai on osallisena mainontaan.

Aika ajoin onkin viisasta pysähtyä tarkastelemaan omaa markkinointiviestintää ja arvioida, ymmärtääkö sen näkevä keskivertokuluttaja kyseessä olevan kaupallinen viesti.

JAA