Arkisto
Uutiset 11.06.2020
Kalle Anttila oli aikansa suuria kaupan alan visionäärejä, joka oivalsi kahden uuden liiketoimintamallin; postimyynnin ja alennustavaratalojen kasvumahdollisuudet. Kolmiosaisen kirjoitusten sarjan aloittaa Harri Fagerlund.
Kuva: Anttila Kivikukkaro 2016, Turku.
Anttilan postimyyntikatalogit olivat aikakautensa legendoja, joita odotettiin ja tutkittiin huolella. Erityisesti maaseudun asukkaille ne toivat tuulahduksen suuresta maailmasta. Kerrotaan myös, että ”peräkammarin pojat” tutkivat erityisen tarkasti naisten alusvaatemallistojen sivut.
Kalle Anttila oli visiönäärisyytensä lisäksi myös ensimmäisiä suomalaisia liikemiehiä, jotka panivat itsensä likoon yrityksensä mainonnassa. Liekö ollut Ameriikan matkojen oppeja, kun hän oivalsi, että halvat hinnat oli tarjoiltava kuluttajille hienovaraisesti: Televiisiossa ilta illan jälkeen hän totesi, että: ”Viisas raha ostaa Anttilasta”.
Kalle Anttila oli monessa asiassa edellä kilpailijoitaan. Käyttöön otettu tietojärjestelmä, joka siihen aikaan oli todella kallis investointi, mahdollisti varastojen seurannan. Joka hetki tiedettiin, mitä tavaraa varastossa oli ja missä se oli. Anttila otti ensimmäisenä Suomessa käyttöön myös viivakoodit. Koodit oli pakko painaa itse tavaroihin. Järjestelmä oli kallis, mutta tavoitteena oli mahdollisimman rationaalinen toimintamalli.
Kun Suomi ajautui 1970-luvun alun kasvuvuosien jälkeen lamaan, tuontia vaikeutettiin vaatimalla tuontitalletuksia. Pitkillä maksuajoilla operoinut Anttila joutui kassakriisiin ja yrityksen toimiva johto totesi ketjun myymisen ainoaksi selviytymiskeinoksi. Tässä tilanteessa Tukolle avautui mahdollisuus toiminnan laajentamiseen, olihan siellä 1970-luvun puolivälissä oltu huolestuttu ryhmän tavaratalojen alhaisesta markkinaosuudesta. Kaupat saatiin tehtyä vuonna 1976 ja siitä alkoi moninaisten vaiheiden jälkeen Anttila -tavarataloketjun kehittäminen osana Tukon toimintaa.
Uolevi Mannisen johdolla Anttilan toimintamalli uudistettiin, keskityttiin voimakkaasti käyttötavaroihin, päivittäistavaroiden jäädessä pienempään rooliin. 1980-luvun loppupuolella Anttila oli hyvää tulosta tekevä johtava tavarataloketju Suomessa, kunnes 1990-luvun lama iski ja koko Tuko ryhmittymä joutui ylitsepääsemättömiin vaikeuksiin. Anttilan historia jatkui Keskon omistuksessa, mutta suuruuden vuodet olivat auttamattomasti ohitse.
Anttilan toiminnalle oli ominaista hyvä yhteishenki, puhuttiinkin ”Anttilan hengestä”. Tätä artikkelia seuraa kaksi aikalaiskertomusta talon sisältä koettuna.
Kuuluisa Anttilan henki, Pekka Nieminen
Anttilan tapa toimia, Tapio Anttila
Teksti: Harri Fagerlund. Kuva: Kotivalo.
Tuote- ja palvelukaupan yhdistys
PL 150
Mannerheimintie 76 A
00251 Helsinki
© Tuote- ja palvelukaupan yhdistys Etu. All Rights Reserved.