Arkisto
Uutiset 21.05.2018
Suomen tavaramerkkilaki muuttuu vuonna 2019. Uudistus on tarpeen, koska tavaramerkkilakiin on vuosien saatossa tehty lukuisia pienempiä ja suurempia muutoksia, mutta lain kokonaisvaltainen uudistaminen on jäänyt odottamaan sopivaa ajankohtaa. Nyt ehdotus lain kokonaisuudistuksesta on valmis.
Tavaramerkkilain uudistamista varten asetetun työryhmän ehdotus on lausuntokierroksella. Uudistuksessa huomioidaan myös se, että EU-tavaramerkit ja kansalliset tavaramerkit ovat voimassa EU-markkinoilla rinnakkain eikä yksikään aktiivinen merkinhaltija voi toimia EU-markkinoilla huomioimatta molempia oikeustyyppejä. Uudistuksella kansallinen tavaramerkkilaki on tarkoitus saattaa lähemmin vastaamaan EU-tason sääntöjä ja käytäntöjä.
Näkyvimmät uudistukset ehdotuksen mukaisesti olisivat:
Muutokset nostavat tilapäisesti kustannuksia ja mahdollisesti luovat siirtymäajalla epävarmuutta oikeuksien saamasta suojasta, mutta toteutuessaan myös helpottavat rekisteröintiprosessia tekemällä lähtökohtaisesti aiempien käyttämättömien oikeuksien kumoamisesta ja mitätöinnistä yksinkertaisempaa ja edullisempaa. Tullimenettelyissä EU-alueella olennaiseen tavaroiden kauttakulkuun liittyvää sääntelyä on myös tavoitteena täsmentää direktiivin mukaisesti siten, että näyttötaakka tavaroiden määrämaan osalta siirtyy tavaroiden haltijoille.
Tavoitteena on myös EU-tavaramerkeille jo toteutettu luokitusten selkiyttäminen, joka muuttaa Suomessa käytössä ollutta luokkaotsikoiden käyttämiseen perustunutta laajaa suojaa kohti monissa muissa maissa ollutta käytäntöä merkkien täsmällisemmästä suoja-alasta. Samoin ehdotukseen on sisällytetty muutos aiemman mustavalkoisten merkkien suoja-alan muuttamisesta vastaamaan EU:n nykykäytäntöä, jossa tavaramerkin mustavalkoinen suojaus ei enää automaattisesti tarkoita sitä, että merkki saisi suojaa kaikissa värivarianteissaan. Lain muutoksen jälkeen Suomessakin rekisteröidyille merkeille värin voitaisiin katsoa olevan oleellinen osa merkin suojapiiriä. Merkkien graafisesta esittämisestä luopuminen luo myös uusia mahdollisuuksia brändien suojaamiseen, mutta myös haasteita tavaramerkkien ennakkotutkimuksiin sekä valvontaan.
Konkreettinen lain muutos on aina hyvä hetki arvioida tavaramerkkistrategiaa ja tavaramerkkisalkun tilannetta. Suojausstrategian ja merkkien hallinnan lisäksi entistä tärkeämmäksi tulevat myös loukkaus- ja puolustautumisstrategiat ja niiden yhdistäminen hallinnollisiin prosesseihin.
Tuote- ja palvelukaupan yhdistys
PL 150
Mannerheimintie 76 A
00251 Helsinki
© Tuote- ja palvelukaupan yhdistys Etu. All Rights Reserved.