Arkisto
Uutiset 24.11.2017
Jaetut toimitukset, pienet toimitusmäärät ja lentorahti kasvattavat verkkokaupan hiilijalanjälkeä ja kustannuksia. Trendin torjumiseksi johtavat verkkokaupat ovat alkaneet välttää jaettujen lähetysten tekemistä ja rohkaista asiakkaitaan niputtamaan tilauksia yhteen.
Verkkokauppa on muuttanut kuluttajien odotuksia valikoimien laajuudesta ja nopeista toimituksista. Näihin odotuksiin vastaaminen on kasvattanut verkkokaupan hiilijalanjälkeä. Valtavat tuotevalikoimat ovat lisänneet jaettujen toimitusten määrää. Toisaalta toimitusehdot ovat osaltaan voineet kannustaa tekemään yksittäistilauksia. Lisäksi nopeat toimitukset ovat lisänneet lentorahdin määrää.
Ratkaisuja näihin haasteisiin löytyy. Varmistamalla eniten myyvien tuotteiden saatavuus kaikissa lajittelukeskuksista ja täydentämällä niitä tuotteilla, joita usein ostetaan menekkituotteiden kanssa, voidaan vähentää erillistoimituksia. Tätä tuetaan ostopaikan teknisillä ratkaisuilla, jotka suosittelevat tilauksen kylkeen sellaisia tuotteita, jotka on mahdollista toimittaa samassa tilauksessa.
Esimerkiksi yhdysvaltalaisen Jet.comin Smart Cart ostoskori nostaa ostosten teon aikana esiin tarjouksia sellaisista tuotteista, jotka on mahdollista yhdistää samaan toimitukseen. Jet.comin mukaan heidän keksimääräinen ostoskorinsa koko onkin seitsemän tuotetta. Se on kaksinkertainen määrä alan keskimääräiseen tilausmäärään verrattuna.
Verkkokaupat etsivät myös keinoja vähentää viimeisen kilometrin toimituksia ja pakkausjätteen määrää. Yhdysvalloissa Amazon on ryhtynyt sijoittamaan pakettiautomaattejaan metropolialueille ja Suomessa Posti ilmoitti hiljattain lisäävänsä pakettiautomaattien määrää peräti 1000:lla. Automaatit sijoitetaan paikkoihin, joissa ihmiset liikkuvat muutenkin. Siten vähennetään myös kuluttajan yksittäisiä matkoja noutopisteelle.
Hiilijalanjäljen pienentämiseen tähtäävät keinot hyödyttävät usein verkkokauppaa, sillä ne vähentävät kustannuksia. Kaksinkertaistamalla tilausmäärät ja välttämällä jaetut toimitukset, verkkokauppa voi vähentää hiilijalanjälkeään peräti 30 % ja samalla leikata kustannuksia jopa yli 50%.
Tuote- ja palvelukaupan yhdistys
PL 150
Mannerheimintie 76 A
00251 Helsinki
© Tuote- ja palvelukaupan yhdistys Etu. All Rights Reserved.